22 okt. 2010

Entreprenörskap...

Jag läser på E24 - Entreprenör och det slår mig att man borde nog satsa på en smal produkt. Så man kan producera stora kvantiteter till en ok pris. På samma fabrik. En enda produktkategori. Liten o Lätt (frakt). Hålla sig till en sak. Som kan säljas överallt.

Jag läser om Happy Socks! - De har en riktigt bra, enkel affärsidé.
Strumpor. Några få olika storlekar. Samma modell. Massor av färgkombinationer.

Jag läser om Rapunzel of Sweden - som säljer löshår, online. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att det fanns så mycket pengar i löshår. Men sen när man tänker efter så ser jag trenden. Det långa lockiga tjocka håret (som få svenskar har).

Jag läser om The Shirt Factory. Som säljer skjortor. Till karriärskvinnor. Hon satsade på en enda produkt och att göra den bra. Konsekvent. Trogen sitt ursprungskoncept. Utan att behöva snegla på växlande trender. Följa modet.

Är min dröm är för bred? Att få designa allt från jackor, blusar, klänningar till väskor, smycken och inredning... Det är ingen bra enkel affärsidé! Det är en dröm om att förverkliga mig själv. Min kreativitet. Mina idéer...

Inga kommentarer: