30 okt. 2010

Gravid o bebistankar...

En del dagar är det svårt att tänka på nått annat. Kan inte koncentrera mig. Tankarna flyger iväg. Jag drömmer mig bort... Till framtiden!

Jag fortsätter att googla: inköpslistor till bebis, köpa till nyfödd, vad behöver en nyfödd etc. Jag tänker minimum. Det nödvändigaste! Inga leksaker etc.
Man får säkert en del - resten kan man köpa senare...


Jag skriver en egen inköpslista nyfödd. Som jag kan pricka av. Jag har redan köpt lite kläder: bodysar, byxor, sovpåse/pyjamas, sockar/tossor, mössor, overall, filtar... sytt lite själv med;)

Nu har jag börjat titta på barnvagn, åkpåse, bilbarnstol, babynest, babywatcher, babysitter, bärsjal etc. Har även fyllt på listan med vad som behövs till mig. Med tanke på amningen;)

Det viktigaste är väl allt för att sköta bebisen: skötbädd, blöjor, olja, badbalja, badrock/handduk, tvättlappar, spillfiltar, nagelsax/fil, termometer, krämer, apoteket etc

Tanken var att inte köpa nått förrän jul. För att vara på den säkra(re) sidan men det är sååå svårt att låta bli. Min BM sa att det är bra att handla i bebisstorlekar för att vänja sig vid tanken...

Ni läsare, mammor, hjälp gärna till med tips och råd!!!
Jag vill verkligen inte förköpa mig men samtidigt så vill jag kunna vara hemma i lugn o ro de första veckorna utan att behöva springa runt i butiker...

7 kommentarer:

Lina Z sa...

Hej! Några tips... ;) Babywatch behöver man inte!
Och vad gäller amningsprylar: köp så lite som möjligt!!! Man har ingen aning om ifall amningen kommer funka överhuvudtaget eller om man trivs med att amma förrän man väl är där, dessutom vet man inte vilken storlek man kommer upp i så det är ingen idé att köpa en massa amningsbehåar! Jag ammade i sju månader men trivdes inte med det egentligen, så du kan få lite amningsprylar av mig för jag kommer inte att göra det igen... ;) Så kan du prova sen om det är rätt storlek osv, annars är det bara att skänka vidare! Jag har ett gäng amningsbehåar i olika storlekar, en amningströja och lite olika krämer som jag gärna ger bort. Kram!

emmy sa...

hellu..amningströjor är så jädra fula med det där "hålet".. liksom; här kommer jag å mina tuttar och jag AMMAR..!!! det vill man inte ha på sig. men bra kanske att köpa EN amningsbh, inte läge att springa på stan när bebben är nyfödd. (jag tror på det där att om man bestämmer sig för att amningen ska funka så gör den det.. men jag vet att många inte håller me..!)
Sen e det som alla säger att man får sjukt mkt prylar av alla.. mer än vad man någonsin trodde var möjligt. Så du behöver bara lite grejer att ha på bb. oljor å sånt där får du på bb (liberos reklampåse som man får). barnvagn, åkpåse och overall e bra! Tumregel är att vänta å se, man blir bättre på att välja "rätt" när ungen väl är här..!

emma sa...

Det finns snygga amningströjor där man inte ser "hålet". Omlott funkar också. Men ang amningsprylar och behåar etc.så vänta tills du är där. Jag köpte t.ex en massa inlägg som skulle skydda mot tuttfläckar men så visade det sig att det bara var de första dagarna jag läckte lite (ursäkta detaljerna). Sedan dess är jag tät och de där kuddarna står och ser dyra ut i badrumsskåpet. Mycket har varit så. Bebiskläder fick vi så mycket i små storlekar att lilla O typ bar ett nytt plagg varje dag. Spanska släkten var värst;) men nästan ingen köpte till riktigt nyfödda, just för att de trodde alla skulle göra det.

Bella sa...

Tack Tack Tack!!!
Då vet jag! Amningsprylarna kan vänta. Sätter dem inom parentes på min lista;)

Jag tänker att jag köper minimum det jag behöver så får jag se vad jag/han får de första veckorna...
Han kommer nog leva i bodysar första månaderna eftersom vi troligen spenderar sommaren i varma Spanien;)

Jag tänker att man får säkert de roliga sakerna, som leksaker, mjukdjur, tuffa killkläder etc men inte de nödvändiga?!?

Jag tänkte köpa vagn etc på julrean...

Lina Z sa...

Ja, vi fick iallafall mycket "finkläder" i present, men inte mycket basic-vardag... och det är ju det man behöver mest. En annan sak, som jag glömde skriva, som kan vara bra att ha hemma redan innan förlossningen är faktiskt ett paket modersmjölksersättning och en nappflaska. Man har ju liksom ingen aning om hur amningen kommer funka, i mitt fall tog det fem dagar innan mjölken kom igång så E gick ner lite för mycket i vikt... Vi var tvungna att ge honom ersättning några gånger och då var det jobbigt att behöva åka och köpa det på vägen hem från BB... Och använder man inte nappflaskan då i början så har man användning av den senare till vatten eller välling! :-)

Bella sa...

LINAZ - Jag har shoppat mest basic/vardag/hemma för jag tänker precis så.
Modersmjölkersättning. Bra tips! Vart köper man det???
Kram

Lina Z sa...

Det kan man köpa i de flesta matbutiker! Kolla barnmatshyllan :) Kram!