6 nov. 2010

Att välja glädjen...

Jag fick boken av en vän för några månader sedan (ett år?). Jag läste första kapitlet och stoppade in den i bokhyllan. Glömde bort den? Så imorse när jag inte kunde sova (somnar tidigt-vaknar tidigt) gick jag igenom böckerna i bokhyllan. Tog fram den igen. Att välja glädjen av Kay Pollak

Denna gången passade den mig bättre. Visst kan det vara så ibland?
Han skriver ganska roligt just detta i boken: -Lägg ifrån dig boken. Tänk på det du har läst!

Idag fortsatte jag läsa. Nått kapitel till. Funderade. Skrev...
(För att sedan sätta tillbaka den. Nästa kapitel passade inte mig idag;)

Mitt självvärde (Skriv ner saker du är bra på, uppskattar hos dig själv. Värdera dig själv högt!)
- Jag är duktig på att laga mat.
- Jag är ekonomisk.
- Jag är organiserad.
- Jag är kärleksfull.
- Jag är ambitiös.
- Jag är driftig.
- Jag uppskattar de små sakerna i livet...
(min lista har nog 20 punkter till;)

Visualisera målbilden (hur du vill må, känna dig)
Glad. Lycklig. Skrattandes. Aktiv. Frisk. Hälsosam. Stark. Trygg. Lugn. Harmonisk. Närvarande. Kärleksfull. Tacksam. Nöjd. Full av liv...

Visionen om ett år (Vart ser du dig om ett år?)
- Jag är frisk. Hälsosam. Nöjd med mig själv o min kropp.
- Jag är lycklig mamma till en frisk glad pojk.
- Jag bor nära de jag älskar. Tillsammans med I.
- Jag har en egen lägenhet med mina saker samlade (på ett ställe;)
- Jag är kreativ och skapar nya produkter.
- SMiD går runt (med vinst;) och butiken är full med köpande kunder...
(liknar listan med mål/drömmar från förra veckan;;)

"Jag kan inte ändra världen.
Vad jag kan ändra är mitt sätt att se på världen.
Då ändras också världen."

Kay Pollak

1 kommentar:

Lina sa...

Tack för tipset, ska nog köpa hem mig lite ersättning också. Man vet ju som sagt inte hur lång tid det tar innan amningen kommer igång!


Påtal om ditt inlägg här så var jag och såg en föreläsning om just att välja glädje med Kay Pollak. Riktigt bra faktiskt och det stämmer :)