18 nov. 2010

Besök i butiken...


Av en gymnasieklass från Linköping som pluggar mode & styling på YA Frigymnasium.

För några veckor sedan hörde deras lärare av sig. De skulle besöka Göteborg. Flera stora och mellanstora klädföretag och han undrade om jag var intresserad av att visa den andra sidan. Ett litet eget (mini) företag. En egen klädbutik. Ett eget klädmärke...

Jag sa JA!;) Så idag var de här. Jag babblade på som jag brukar, gestikulerade hejvilt som en äkta spanjorska och berättade min lilla livsresa (Gbg till Bcn via Madrid) och om hur SMiD blev verklighet...

Jag var inte nervös innan men kände hur rösten darrade när jag började prata. Att tala inför 20 personer... Ja, det får adrenalinet att pulsera...

Jag tror mina år i Spanien märks. Jag är nog inte helt typisk svensk längre. Har inga problem med att sälja mig själv?!! Men det är väl lätt att tala om sig själv: mitt företag, min butik, min klädmärke, min blogg...
Jag är ju expert på det området;)

Tyvärr så tror jag att det jag berättar känns så långt in i framtiden för de flesta gymnasieelever att de har svårt att ta det till sig. Ungefär som jag kännt med praktiktjejerna jag haft som är runt 18 år. Att starta o driva eget företag. Att jobba, att tjäna pengar. Att leva som vuxen... är nog en roll man mognar in i men det tar några år till...

Jag var nog själv en väldigt speciell 18-åringen. Som visste precis vem hon var och vad hon ville i livet. Hade stora framtidsplaner och drömmar. Det irriterade nog många jämnåriga...?

PS. Om ni, som var här, tittar in: Välkomna!
Kolla gärna runt bland etiketterna/kategorierna i högerspalten. "Råd till dig som vill starta eget klädmärke. Starta eget företag. Entreprenörskap. SMiD. SMiDs Butik & Ateljé." Har ni frågor, kommentera gärna...

Inga kommentarer: