29 nov. 2010

Alla bloggare är inte till salu!?!

Intressant läsning inne hos UnderbaraClara om att alla bloggare inte är till salu... utan några följer pressetiska regler, marknadsföringslagen etc.

Bloggvärlden är komplicerad och många som bloggar är unga och kan inte alla lagar och regler. Tar emot "mutor", skriver om produkter de får hem i brevlådan gratis. Tar emot pengar från företag mot att blogga positivt om deras produkter. Ja, de "leker" tidning men utan att följa reglerna...

Bloggvärlden är en djungel! Ett bloggträsk!

Jag vet att jag tidigare har skrivit om att man inte får tjäna pengar i Sverige utan att ha ett eget företag eller enskild firma. När de unga framgångsrika bloggerskor skriver ut sina månadsinkomster är det företagspengar (inte privata) som ska deklareras, betalas skatt, moms för etc.

PS: Jag hoppas verkligen att alla ni som läser min "företags"-blogg är medvetna om att jag marknadsför SMiD, mina produkter;) Att jag bloggar i marknadsföringssyfte för mitt egna företag, klädmärke och klädbutik!

UPDATE: Om jag ska vara ärlig har jag haft förfrågningar från unga bloggerskor om gratis produkter mot att de nämner SMiD eller visar upp produkten på sin blogg. Något jag varit helt ointresserad av! (delvis för att unga tjejer 15-25 år inte ens är SMiDs målgrupp.)
Samtidigt så är jag medveten om att många nya oetablerade klädmärken skickar gratisprodukter till journalister i hopp om att bli omskrivna...
Mmh??? Inte ens jag vet exakt vart gränsen går för det lagliga/rätta?

UPDATE2: Glöm inte att läsa alla kommentar! Intressant angående produkter eller gåvor som man "får" från företag måste man skatta för, som inkomst av tjänst. Skatten utgår från varans marknadsmässiga värde.
Någon skriver även om tidningarnas såkallade recensionsexemplar...

Inga kommentarer: