18 nov. 2010

Dagens funderingar - 70-talstrenden...

70-talet är tillbaka. Nu pratar jag inte mode. Inte inredning. (även om den trenden också är tillbaka med brunt, orange, unisex, velour, träskor etc.) Utan hela 70-talslivsstilen. Love, peace & understanding

Jag läser överallt om att odla själv, kolonilotter, bo på landet, handla eko, konsumera mindre, köpa second hand, sticka/virka, sy själv, fixa o laga gamla plagg/möbler, laga hemmagjord mat, baka surdegsbröd, äta bönor/linser/grytor/soppor, bo i kollektiv, inspirerad av mormor/farmor, traditionella svenska bebisnamn, laga egen barnmat, kärnfamiljen, jobba hemifrån... återanvända, spara, närproducerat, ekologiskt, leva nära naturen, miljötänk, hållbar, sociala tankar, bryr sig om omvärlden.

Vilken kontrast mot de senaste 10-15 årens konsumtionhets. Status. Karriär. Lyxvilla. Lyxbil. Lyxkonsumtion. Tjäna pengar. 80-talstrenden... Yuppies? Dagens 40-åringar som försökte få allt. Samtidigt.
...och hamnade i lyxfällan???;)

Spännande att se att 70-talstrenden slår så starkt på min generation, 80-talisterna (kanske de födda 1975+) medan 90-talisterna (dagens tonåringar) verkar vara mer som sina föräldrar, vilja leva åter igen i 80-talskonsumtions o karriärhets???

Ja, som vanligt generaliserar jag i mina funderingar. De är tankar. Bara det. Men jag tror att den här trenden växer sig större och större. Speciellt efter 2008-års finanskris. Bubblan sprack och nu tänker man kanske efter före? Vad är viktigt i livet???

Att köpa o sälja på blocket är en typisk grej för "min" generation. Vad finns det mer för affärsidéer på detta temat??? DIY - do it yourself!

Exempel på 70-talstänket hos åttiotalister: Bloggaren UnderbaraClara

3 kommentarer:

Lulu sa...

Jag är glad att den förändringen sker. Människor har för länge levt i en materialistisk drömvärld. Tror man att det är meningen med livet, så har man hittat fel. Prylar får en inte att må bättre. Jorden har ju inte oändligt med resurser, och vi har utnyttjat resurserna och allt har haft sin peak så att säga. Jag främjar verkligen tänket som du skriver om. Det behövs. Och jag gillar snygga, hållbara och tidlösa kläder som du gör- vet inte om det är menat så, men jag tror man får kvalité för pengarna och det är inget köpa-slit-släng tänk bakom konceptet.
Jag har många gånger spytt galla över konsumtionssamhället, folk börjar äntligen öppna ögonen för vad som händer och tur det. :D

Bella sa...

Jag med! Ja verkligen, en materialistisk drömvärld där de tror att de kan köpa sig lyckliga;)

Jo, det är tanken bakom SMiD, hållbart mode. Jag hatar slit o släng-trenden... Själv är jag väldigt restriktiv med mina egna köp. Tänker noga igenom det jag handlar.

Ja...trenden har blivit så stor att många av mina vänner/släktingar som har den där lyxvillan, lyxbilen, konsumtionshetsen etc börjar fundera i nya banor... Det är intressant!;)

Vi får se vad som händer de kommande åren. Speciellt med den nya unga generationen som snart kommer in på arbetsmarknaden, börjar gifta sig, få barn, köpa villa etc. Vilka val de gör?

Lulu sa...

Jag ska inte sticka under stolen med att jag ibland önskat att jag också kan köpa allt fint jag ser, men, samtidigt känns det fel inom mig att tänka så för det är inte rätt. Idag köper jag hellre något lite dyrare, och tänker att jag kan ha det länge. Jag handlar även på second hand, det finns ju så mycket fint vintage som håller än idag.

Ja, de kanske inser att prylar är inte så viktigt. Jag har flera kompisar som klickar hem saker från nätet, shoppar, och sen ligger saker helt oanvända i påsar. De glömmer till och med av vad de har köpt! Det tycker jag är läskigt. Och även att folk lever i en verklig lyxfälla.

Jag hoppas den nya generationen tänker till. Jag vill helst flytta ut på landet, odla egna grönsaker och kryddor, kanske ha några djur. Jag tycker sånt är mysigt. Men det återstår att se, jag hoppas folk väljer "rätt" iaf :)