27 nov. 2010

Dagens funderingar...

Jag läste inne hos AgnesBRODEO om att H&M köpt den resterande delen av Fabric Scandinavien AB (Monki, Weekday, Cheap Monday).

Hon skriver intressant om värdet på bolaget för bara några år sedan och värdet idag. Vilken skillnad! (900 miljoner kr?) Lite som med Odd Molly som värderades till skyarna...

Jag funderar över att bygga upp ett klädmärke, med passion, jobb, slit o tårar för att sedan sälja allt. Men alla har väl sitt pris? De måste vara glada att de ändå sålde den största delen i högkonjunktur och fick dela (4st) på 500 miljoner kr. Men det kanske inte handlar om pengar? De kanske känner att de inte kunde komma längre... på egen hand. Behövde investerare för att växa?

Jag undrar vad som driver dem nu? Vad de kommer göra? Kommer de starta nått nytt? Leva lyxliv i Thailand???

Jag vet att jag skrev när detta hände 2008 att H&M försöker skapa ett eget INDITEX (som äger Zara, Massimo Dutti, Stradivarius, Berschka etc). Köpa upp varumärken och driva dem vidare, öppna fler butiker, öka omsättningen, vinsten, sälja billigt trendig mode till massan... ösa ut produkter på marknaden...

Undra vilka svenska klädmärken som står på H&Ms önskelista?
Jag tror de var intresserade av Cheap Monday just pga av prissegmentet. Demokratisering av modet. Trendigt mode till (för) billiga priser.
Gina tricot???

Ska bli intressant att följa...

PS. Jag går inte ens in på hur de kommer försöka utveckla varumärket, stilen, looken... försöka hålla kvar vid gatumodet, den rebelliska tuffa känslan...
Men för mig känns Carin Wester, som idag är chefsdesigner, långt från H&M-tänket???

Inga kommentarer: