18 nov. 2010

Lapptäcke - filt av tygprover...


Lapptäcke (färgerna på bilden stämmer inte helt med verkligheten)

Jag fick en idé på kontoret häromdagen. Det finns ett helt rum fyllt av prover. Tygprover till gardiner, soffor, mattor etc (även kakelprover - vi har gjort en mosaikbänk hemma hos min syster av kakelprover) så jag tänkte återanvända tygproverna och skapa ett lapptäcke. Eller en filt att lägga på golvet till lille Dani.

Jag valde de mjuka mysiga av sammet. Klippte 15*15cm och nu kommer de svåra arbetet att bestämma vart färgerna ska vara. Hur de ska kombineras. Först hade jag tänkt mig bara svart/grått/blått (för lite tygprover) men sen kom jag på att barn tycker ju om färg så jag försökte få in lite rött, gult, lila etc. Jag har flyttat om dem hur många gånger som helst. Tycker inte en del färger passar ihop, bredvid varandra. Vill skapa en helhet. Mmh?

Vi får se. Jag har använt de randiga bitarnas färger att utgå ifrån...
Lapptäckeprojektet får heta: Bli fri från din perfektionism;)

PS: Jag har även en idé om att skapa ett lapptäcke av barnets favoritfilt, plagg, lakan etc att spara för framtiden. Såg det i nån film för några år sedan. Men kan tänka mig att det är mer en flicka som skulle uppskatta det (fördomar?)...

Inga kommentarer: