18 nov. 2010

Söker inspirerande företagsbloggar...

De är ju väldigt "inne" att skriva en blogg om man driver företag. Men de flesta företagsbloggar jag hittar skriver väldigt lite om företagandet, entreprenörskap, om att driva eget etc utan visar mest bilder på vad de säljer (vilket är bra marknadsföring mot kunder) men inte så inspirerande för andra företagare att läsa...

Idag av en slump hittade jag ekonätverket Footsteps
"Nätverket Footsteps Eco Business Group består av tolv nystartade ekoföretag från vitt skilda branscher som mode, sport, smink, event, smycken, barnaccessoarer, mat och e-handel. Vad som enar alla är att de drivs av driftiga kvinnor för vilka ekologiskt tänkande och etiska principer är självklara ingredienser för ett lyckat företagande."
Text lånad från deras hemsida

Jag fann Ekomorsan som driver onlinebutiken Ecoloco som säljer ekologiska barnkläder. Inspirerad - det tog inte många minuter innan jag började klottra i blocket som ligger bredvid mig: Marknadsföring. Föra en dialog med kunderna. Kommunicera. Interagera. Kreativa medvetna konsumenter. Öppenhet. Utveckling. Social Medier. Kvalitet. Slowshopping. Hållbar köpglädje, Etik, Moral, Ärlighet, Kärlek, Passion, Ekologiskt...

Det finns massor av egenföretagande mammor ute i internetdjungeln. Som har patenterade egna baby & barn uppfinningar: allt från smarta funktionella produkter när man är gravid, ammar till bärselen, filtar och barnkläder. Som startat eget företag under mammaledigheten. Som säljer via egna webshopar, via återförsäljare. Som producerar själva eller i Sverige. Som driver små egna företag från kökbordet. Som bloggar...

Tyvärr så är det få som skriver om själva företagandet. Jag vill veta mer. Vill känna igen mig. Vill dela tips och råd. Vill bli inspirerad...
Läser ni några inspirerande företagsbloggar? (förutom min;)
Tipsa mig gärna!

PS: Intressant läsning på livsmedelföretagsbloggarna:
Saltå Kvarns blogg
Renée Voltaires blogg
Ekologisk, närproducerad, hälsosam, sund mat ligger mig nära hjärtat.

Inga kommentarer: