2 dec. 2010

Dagens funderingar - Livsval...

Som varje dag kollar jag igenom de som har uppdaterat sina bloggar (nedan, under bloggar jag följer). Idag fastnade jag inne hos KÖPSTOPPSBLOGGEN och ett inlägg om livsval, prioriteringar och övervägda beslut.

Det kan låta konstigt att jag som designer, som egenföretagare, som har en egen liten klädbutik följer en blogg om köpstopp men det handlar om trender. I detta fallet samhällstrenden. Jag, personligen, intresserar mig för medveten konsumtion. Är emot hela slit- och slängtrenden. Massproduktion och masskonsumtion.

Jag har medvetet valt bort det där dyra huset, bilen, båten, semestern, bröllopet för att följa mina drömmar. Jag har aktivt valt att inte söka ett nytt välbetalt jobb för att kunna spendera så mycket pengar som möjligt.
Jag har valt mig själv.

Funderat på vad som gör mig lycklig? Jo, att designa, att sy, att driva något jag brinner för, att försöka förverkliga mina drömmar...

Det handlar om livsval. Övervägda beslut. Prioriteringar Vad är viktigt för mig! Det behöver inte vara samma för alla. Det finns inga rätt och fel. Men alla dina val hänger ihop. Man kan inte få/göra allt. Samtidigt!

Jag är ingen stor konsumist. Ingen shopoholic. Ingen slösare. Ingen statussökare. Självklart handlar jag. Men medvetet. Jag väntar barn med all konsumtion som det kommer att innebära...
Men.

Jag vet vad som är viktigt för mig. Jag behöver inte mycket för att må bra. Vara lycklig! Jag är glad varje morgon till frukost med fil, flingor och frukt. Det kan låta löjligt med efter alla år utomlands uppskattar jag verkligen svensk frukost;). Jag är glad när jag kommer till jobbet, att få jobba med det jag vill, det jag brinner för...

Jag tror inte man kan köpa sig lycklig...
Köpa sig lycka!

Inga kommentarer: