10 dec. 2010

Dagens funderingar - lyckoreligionen?

Häromdagen på nyheterna pratade de om en ny högskoleutbildning i lycka. Jag tycker man läser överallt nu om personliga coacher, livsvägledare, lycko-övningar, tacksamhets-dagbok, vägen till lyckan, nya kurser och böcker om hur man blir lycklig etc... (som man betalar dyra pengar för)

Undra om "sökandet efter lyckan" är 2000-talets nya religion?
Man betalar för att bli sedd, få prata med nån, nån lyssnar, delaktighet, få umgås, blir fri från sina skuldkänslor, någon förlåter dig etc
(eller är det så att man kan tjäna mycket pengar på olyckliga människor?)

UPDATE: Jag kanske får förtydliga att JAG anser att många försöker tjäna pengar på religion/religiösa. Att religion, i många fall, handlar om olyckliga människor som söker stöd, tröst, närhet, kärlek, förlåtelse...

Är vi verkligen så olyckliga??? eller är det för att alla har för höga krav och förväntningar...? Dagens förväntningssamhälle.

Lyckan, enligt mig, ligger i att lära sig uppskatta de små vardagliga sakerna i livet. Så enkelt (gratis) men ändå sååå svårt...

PS: Förutom för mig, just nu, för jag njuter av varenda sekund av att vara gravid, få bära mitt barn, lycko-hormonerna bara flödar i mig... Har aldrig mått så här bra! Varit så glad, lycklig, nöjd, lugn, harmonisk, tillfredställd, närvarande... Min kropp älskar att vara gravid! Jag med;)

2 kommentarer:

alfamamma sa...

Jag tror en väldigt stor grej som har hänt under 2000-talet är att den stora massan har förstått det där som är ganska så självklart egentligen. Att man mår bättre om man bestämmer sig för att göra det. Mentala övningar funkar ju på riktigt, utan någon som helst hokus pokus.

Bella sa...

Ja, precis! Men det jag undrar över är just det. Att den enkla lösningen är gratis. Att du själv har lösningen.

Men det måste finnas väldigt många människor som betalar eftersom det är en så växande marknad...?