1 dec. 2010

Dela med mig av...

mina tankar och funderingar om att driva eget här på bloggen?

Har mailat med en tjej de senaste dagarna om lite tips och råd när hon ska starta eget klädmärke. Hon skrev idag att jag är den enda som svarat på hennes mailutskick. Den enda som delat med sig...

Jag känner mig inte hotad av att dela med mig av min kunskap. Det jag lärt mig på denna resan. Jag hoppas andra inte går på samma minor som jag. Kanske lyckas bättre...? Men det är nog ganska ovanligt. Man delar inte med sig. Man utbyter inte kunskap. Man ger inte feedback. Man håller den för sig själv. Man tror... ja, vad tror man???

I helgen träffade jag en gammal klasskompis. Hon hade en affärsidé. Att sälja en produkt via nätet. Hon frågade. Jag svarade. Jag gav alla tips och råd jag kunde komma på. Jag mådde bra av att kunna hjälpa henne. Dela med mig av min erfarenhet...

Är det väldigt osvenskt av mig???

För jag tror inte det handlar om tips och råd. Man kan inspireras av andra men måste förändra och göra bättre... Tänka själv! Göra jobbet själv!!!

En del som hör av sig tror att de kan få en guidad tur. En lista. Råd till framgång. Enkla lösningar. Gör så här, så lyckas du! Följ den raka vägen så kommer du till mål...MEN... det finns inga sådana;)
Vilken väg du än tar så kommer den vara en slingrig bergodalbana, gå upp för höga berg, åka ned för en del sluttningar, hamna i återvändsgränder och fälla tårar, slita ditt hår och jobba mer än vad du någonsin gjort.
För det finns inga GENVÄGAR!!!

PS: Jag har ju t.o.m en kategori här på bloggen "Råd till dig vill starta eget klädmärke" där jag delar med mig av massor av tips och råd. Men om du inte ens orkar läsa de, innan du skriver ett mail och vill att jag ska repetera all information, så undrar jag om du har tålamodet som krävs...

1 kommentar:

Lulu sa...

Jag kommer själv ihåg när jag hittade till din gamla blogg. Jag hade mailat flera personer om de visste om några bra leverantörer, och du delade med dig och berättade. Det blev jag väldigt tacksam över. =) För det var knappt något som svarade förutom du :)