21 dec. 2010

Finna lugnet i julstressen...

Flera nyhetsbrev dimper ner i mailboxen - Artiklar i decembernumret av tidningarna som slinker in i brevlådan: Goda råd i juletid. Så klarar du dig utan julstress. Planera din jul och njut. Sänk förväntningarna. En långsam jul. Julefrid. Släpp kraven och få en lugn fridefull jul... Mindfulness, som är så inne och trendigt!

Jag tror att en del av er som följt mig länge kanske aldrig förstod det där med att jag fann "lyckan" mitt i helvetet när I:s mamma dog. Vardagslycka i de små sakerna. Jag tror att det var mindfulness jag fann. Det där med att stanna upp, andas in djupt och njuta av att bara vara vid liv. Leva!

Idag, kom en lika förjävlig nyhet. Mitt i den glada juluppladdningen. Ingen närstående men ändå. Jag fick bli sändebud. Skicka blommor o våra tankar. Döden lämnar ingen oberörd.

Jag tror aldrig man vänjer sig men mig skänker den, konstigt nog, lugn. Frid. Jag stannar upp. Andas in. Njuter av att bara vara, att leva. Bära liv inom mig...

Så, inför jul. Det finns viktigare saker än att all sorts julmat står på bordet. Alla paket är köpta och inslagna. Huset är städat och rent. Allt är perfekt och uppfyller allas förväntningar och krav. Det är att vara tillsammans. Med de man älskar. (Ja, det låter klyschigt men). Jag tror att när livets väckarklocka ringer... Då gäller det att vakna och inse vad som är viktigt. Annars kommer du att ångra dig, dagen då alla inte längre sitter där, runt bordet på jul...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Jag kan bara hålla med. Min mormor gick bort i lördags, helt oförväntat. Jag kommer nog inte att fatta förrän jag kommer hem att hon inte finns längre. Vi åker inatt / imorgon bitti, kör hela vägen hem. Längtar efter att vara med resten av familjen och minnas de fina stunderna vi hade tillsammans.
Kram och god jul!
PS Ledsen att jag inte kommenterar så ofta, men jag läser och begrunnar dina tankar...

Bella sa...

:( Nej, det brukar ta ett tag innan man förstår...

Hoppas du får en mysig jul i sällskap med familjen ändå... minnen är bra, prata o minnas...
GOD JUL!
kram på dig...