20 dec. 2010

Gravidtankar - framtiden...

Jag hoppas så att min mammaledighet löser sig. Ser framemot att spendera sommaren / hösten i Spanien. Just nu, om allt löser sig, bor jag o I nog kvar hemma hos mina föräldrar när lille Dani är född. Stannar en månad eller två för att sedan flytta ner till Spanien, till I:s lägenhet, i Cartagena. Jag vågar inte planera för mycket då jag vill vänta och se hur Dani är, hur allt går, hur han mår, jag mår (om det blir planerat snitt pga av ryggen?) etc.

Jag planerar, just nu, att ta 10 månaders mammaledighet. Från SMiD, från jobbet på arkitektkontoret, från butiken, från allt... Det låter nästan konstigt att säga så, skriva så: 10 månader "ledigt" - från mitt professionella liv. Men, om jag har möjligheten vill jag gärna ge Dani det. Min tid. Mig!

Jag kommer fortsätta sälja SMiDs saker, mina egendesignade produkter, i butiken, men inte producera nytt. Försöka få sålt så mycket som möjligt av allt jag har köpt in. Skapat. Gjort.

Någon annan tar över och driver vidare min butik under 2011. Sen. Vet jag faktiskt inte. Har inte tänkt så långt. Vågar inte. Tänkte låta tiden få bestämma, om jag ska gå vidare eller kämpa vidare med SMiD...

Stora beslut. Eller kanske inte. Jag väntar nästan att lösningen kommer kännas så självklar. Då. I framtiden. Om ett år? Att den bara kommer till mig. Slumpen. Ödet. Livet... Ja, jag tänkte låta bli att planera, (försöka) lita på att livet för mig dit jag ska...


PS: Bloggen. Ja, jag har inte beslutat ännu. Jag är inte mycket för att lägga ut mitt privatliv på internet. Bloggen har alltid varit tänkt som en företagsblogg, om vägen mot mina drömmar, om hur det är att starta eget klädmärke, driva egen butik, ett sätt att marknadsföra SMiD. Är inte så intresserad av att lägga upp bilder på min lille Dani, mig eller min familj...
Så jag vet inte. Jag skulle gärna skriva om livet som utlandssvenska i Spanien, mammalivet i en annat land, kulturkrockar etc som de bloggar jag själv läser. Så kanske. Vad säger ni???

3 kommentarer:

Alex sa...

Jag begärde föräldrapenning för ett halvår till att börja med, trodde jag skulle vara hemma mkt längre än så, men sedan fick jag ett jobb på 50 % och det visade sig fungera bra att börja arbeta igen så tidigt. Jag tror att det är svårt att planera för mkt för alla bebisar och alla mammor och pappor har så olika behov.

Tycker det låter jättesunt att börja lugnt som du beskriver det. Och oroa dig inte så mkt - det är mitt bästa tips - för du och lille Dani och Danis pappa kommer att känna vad som är bäst för er och er lilla familj.

Jag har faktiskt alltid saknat en lite mer personlig sida av bloggen. Förstår dock att du vill hålla isär det företagsamma och personliga. Kan du inte öppna en annan medan företagsbloggen tar mammaledigt?

Bella sa...

Hej! Jag har inte beslutat hur jag ska ta ut min föräldrapenning ännu. I får ju ingen. Jag tänkte inte ta ut hela veckor första tiden så jag kan jobba lite, svara på mail, hjälpa om nått behövs i butiken etc. Har nog svårt att inte jobba alls. Kanske får en ny affärsidé?

Anledning att det kommer vara runt 10mån är att det är vad jag kommit överens med personen som tar över + att I jobbar i Spanien och vi vill vara tillsammans...
Sen vet jag inte om jag stannar i Spanien eller flyttar tillbaka hit, men då måste jag hitta lgh etc.

Jag försöka vara lugn och ta det som det kommer...

Det är ett medvetet beslut att inte vara mer personlig. Men, nyfiken som jag är, vad skulle du vilja att jag berättade mer personligt om?

Jag vill ju fortsätta dra kunder till butiken, genom bloggen, så jag vet inte...

Alex sa...

Jamen lite mer kring dina tankar och mindre företagsvinklat. Och mer bilder såklart.

Men jag gillar din blogg som den är också!