15 dec. 2010

(Mar)drömbilden av modebranschen...

Så många gånger jag skrivit om det här, så många gånger jag blivit arg, ledsen och irriterad. Mest pga att modebranschen inte levde upp till mina förväntningar, till drömbilden jag skapat mig som liten... till att man med små medel skulle kunna göra så stor skillnad för så väldigt många människor som arbetar i denna enorma bransch. Men att man pga tusen olika ursäkter (pengar, vinstkrav och konsumtionshetsen- det är vad kunder söker?) inte gör nått alls.

Reflektioner över textilarbetarstrejken i Bangladesh inne hos Alice i Ekolandet

Jag skrev nån gång för länge sedan (under etiketten modebranschen eller rättvist mode) om min idékampanj:
"Skänk 5 kronor/plagg för levnadslön till sömmerskorna".
Skulle inte alla vara beredda på att betala 5 kronor mer för sitt billiga massproducerade plagg??? (och kunna gå ifrån modekedjan med lite bättre samvete?)

Inga kommentarer: