22 dec. 2010

Ny julklappstrend...?

Jag försöker skriva nått om butiken, om SMiD, om företagande, om mode... men hur jag än börjar slutar inlägget med att jag pratar om graviditeten, framtiden. Jag är hjärntvättad av alla hormoner;)

Jag borde kanske vara med julklappsinriktad. Men. Imorgon är ju faktiskt sista dagen jag har öppet butiken. Jag nöjer mig med kunderna som slinker in i sista stund...

De flesta jag pratar med köper väldigt få paket i år. Har tröttnat på julklappshetsen. Köper bara om de hittar nått som är perfekt. De flesta har allt de behöver och önskar sig inget. Då blir mest julklappar för julklapparnas skull. Ingen blir nöjd.

Flera jag känner har bestämt sig till att göra olika julklappslekar. Lottning och bara köpa till en bestämd familjemedlem. Alla köper ett paket för x kr och sedan spelas paketen ut under tärningens kast. Man köper bara julklappar till barn, barnbarn...

En vännina har stickat årets julklappar till familjen. Jag tror DIY trenden på just julklappar växer sig större, kanske ge bort hemmasytt, hembakat, hemmagjort... Jag är inte mycket second hand, loppis själv med har många vänner som fyndar julklappar där...

Sen är jag så glad att vi skänkte pengar till välgörenhet via företaget istället för julgåvor. Det tror jag även fler privatpersoner gör. Vi har fått mycket ekologisk närproducerad mat, julgodis etc. som julgåvor i år så det verkar vara trendigt. Många lägger pengarna på julbordet, julmaten istället för på julklappar?

Man köper kanske mer upplevelser? Resor. Vardagslyx = massage.

Jag märker skillnaden i butiken. Julförsäljningen har inte varit på topp. Det är mest män som letar julklapp till sin fru. Ett måste.

Jag har själv inte köpt några julklappar i år. Inga alls! Inte ens till I (om vi räknar bort 3D/4D ultraljudet). Jag sparar alla mina julklappspengar och ska köpa saker till lille Dani, på julrean...

Mamma har köpt några få julklappar som vi ska öppna på julafton. Till mig. Till I. Till lille Dani. Hon kan inte låta bli. Trots att jag bett henne. Min mamma är den generösaste person jag vet. Hon var nog jultomte i sitt förra liv;)

Inga kommentarer: