2 dec. 2010

trender i modebranschen...

Igår när jag kom hem från arkitektkontoret låg Svenska Moderådets trendguider och väntade...

Jag frossade i 2012 års vår och sommartrender:
Avantgard, Svart, Monokromt, Kontraster... Organiskt, Naturlig, Råformat, lin/hampa, växtmönster... Nostalgi, Retro, 70-tal, Studio54, glam, brunt/orange... Sportigt, atleter, 20-tal, preppy, amerikansk, OS... konst, läder, underground, Matrix... Anonym, klassiker, tradition, kvalitet... Afrika, Karen Blixen, praktiskt, funktionell...folklore, broderi, ornament, överdrivet...

Men den intressantaste trenden var en spegelbild längst bak med frågan: VEM ÄR DU? Reflektion, eftertanke, långsamhetens lov. Omvärlden snurrar allt snabbare men vem är du? Vem vill du vara? Som företag! Vad ska ert företag stå för? Hur ska ni skilja er från alla andra? Vad erbjuder ni? Vem är ni, på marknaden...?

Det gäller att navigera rätt. Bland snabba trender. Snabba förändringar. Säsongsväxlingar. Senaste nytt...
Utmaningen är att veta vem man är!
Så man kan erbjuda kunden det den vill ha...

Inga kommentarer: