14 jan. 2011

Dagens funderingar...

Jag fortsätter mina funderingar kring jobb-/ praktikansökningarna (7st!) jag fått denna veckan. De är troligen massutskick: "Jag måste ha ett jobb nu efter nyår!" De hittar en mail-adress och skickar iväg. Utan mer eftertanke. Sen undrar de, varför ingen hör av sig. Vill anställa dem!

De glömmer bort de viktigaste. Personlighet. Att vara personlig. Autencitet. Äkthet. Vem är du? Berätta! Vad fick dig att skriva till mig? Varför vill du jobba hos SMiD?

De krävs bara några få ord. Meningar. Som fångar läsaren (mitt) intresse. Som när bloggläsare hör av sig. De ofta inspirerade. Det märks! De har läst om mig, SMiD, den långa bergodalbanan hit, vet vart jag befinner mig nu...

Ibland undrar jag även om dagens unga är för egofixerade för att intressera sig tillräckligt för ett företag, för en designer som skapar ett eget klädmärke, för att kunna se bortom sig själva, sin värld. Jag har märkt det ibland på mina tidigare praktikanter. Att det är bara drömmen som är spännande. Inte driva eget-verkligheten. Jobbet, tiden, kraften det tar att nå dit...

Inga kommentarer: