29 jan. 2011

Drömmen om modevärlden...

Jag fick ett mail av en gammal studiekompis på IED i Madrid. Han grattade på födelsedagen och hade sett bilden med magen som jag även publicerade på facebook igår. Det var nog två år sedan vi pratade senast. Vi har bara haft sporadisk mailkontakt sen jag flyttade från Madrid 2003...
(För er som är nyfikna på min livshistoria läs: Från Gbg till Bcn via Madrid)

Han hade lämnat modet. Modebranschen. Tagit upp sina juridikstudier. Han skrev att modebranschen mest irriterade honom nuförtiden. Konsumtionen. Slit-o-släng. Ytligheten. Snabba trender. Att kunderna inte är beredda att betala för ett unikt designerplagg. Att de jämför priserna på designplagg med massproduktion. Una batalla que nunca se puede ganar (-ett krig som man aldrig kan vinna).

Jag känner igen mig i hans ord. I hans irritation. I att drömvärlden. Modevärlden inte såg ut (ser ut) som jag väntat mig. Som vi trodde. Som unga modedesignstudenter...

Han frågade hur det går för mig. Med drömmen. Det egna klädmärket. Den egna klädbutiken... Jag svarade ärligt. Att den faller isär. Drömmen. Att verkligheten inte är som i drömvärlden... Att jag inte vet vad jag ska göra. Hur jag ska gå vidare...

Han svarar att han kanske fortsätter med mode när han pensioneras sig. Jag läser hans ord och känner att jag inte är beredd att ge upp modedrömmen ännu. Jag vill fortfarande vara en del av modebranschen. Designbranschen. På vilket sätt, vet jag inte. Än.

6 kommentarer:

Att vara någons fru sa...

Vad du än gör så ge inte upp. Drömmen och drivkraften finns där lika starkt som innan, du får se det som att den bara vilar en liten stund.

Linda sa...

Hej,hej! Fin blogg!
Jag ramlade in här när jag sökte på minidesignstolar.Säljer ni dom fortfarande,eller vet du var de går att få tag i ? MvH Linda

Bella sa...

Att vara någons fru: Ja, det är det jag hoppas. Jag tar mammaledig och hoppas komma tillbaka med ny energi, lust och idéer...

LINDA: Jag säljer fortfarande mini designstolarna men har inte alla olika modeller kvar. Om du inte bor i Gbg eller vill köpa via nätet kan du kolla in ommdesign.se
/Bella

Linda sa...

Jag köper gärna över nätet,men hittade inte på dom någonstans :)
Letar lite dåligt kanske... Skickar du?

Bella sa...

Linda: De är mina återförsäljare men du kan nog bara köpa en hel låda med 9 stolar.

Vilken/vilka stolar är du intresserad av?
Jag kan skicka om du betalar frakt.
Maila mig på:
info@svenskdesign.eu

Alex sa...

Nej, man får inte ge upp. Man måste våga leva sin dröm eller i alla fall få försöka. Jag kommer aldrig att kunna ge upp journalistiken fastän bristen på trygghet känns övermäktig ibland. Men så fort jag gör ngt annat känner jag mig helt felplacerad.

Ta det bara lugnt och känn dig stolt över det du åstadkommit så länge för du har ju åstadkommit mycket!