22 jan. 2011

En liten svenskspanjor eller spaniensvensk?


Foto: Utsikt från mitt rum, La Manga här skapades framtiden;)

Jag tittar tillbaka på de senaste månaderna, via bloggen. Jag läser t.ex. om mina tankar kring "spaniensvenskar - svenskspanjorer", om hur lille Dani kommer påverkas av våra olika länder, språk, kulturer etc.

Läser om funderingar kring tvåspråkighet, kring Spanien vs Sverige, kring hur framtiden kommer att bli... Men nu. Känns det som att alla pusselbitar bara fallit på plats. Jag funderar och undrar inte längre. Jag bara längtar. På att få börja leva min framtid. Vår framtid. Tillsammans. Alla tre...

Det känns så självklart. Jag kommer prata, sjunga o leka på svenska. I på spanska. Med varandra fortsätter vi prata spanska. (Som vi alltid gjort.) Lille Danis första år kommer delas upp mellan Sverige och Spanien...

Helt normalt. För oss.

PS: Juli 2010 är en härlig bloggmånad att drömma sig tillbaka till...
Under etiketterna Spanien, spaniensvenska, utlandsvenska finner ni mina tidigare tankar och funderingar...

2 kommentarer:

Emma sa...

Skönt att det känns sjálvklart. För mig blev det ännu mer så när hon föddes...ingen dålig utsikt det där!

Bella sa...

Ja, jag hoppas det ska kännas så...

Nu förstår du att jag längtar, till sommaren!