13 jan. 2011

Gravidtankar...

Så är jag tillbaka i butiken, 6 veckor tills det nya livet börjar... I åker tillbaka till Spanien, jag börjar jobba (mån-ons) igen och kör en sista slutspurt innan vi i lugn o ro börjar förbereda oss för förlossning, bebis, framtiden...

Vi har köpt det viktigaste under julhelgen: Barnvagn, babyskydd, skötbädd, badbalja etc. Tvärtemot vad jag trodde så har jag köpt mycket mindre. Bara det nödvändigaste! Jag har följt min inköpslista men hälften kändes onödigt att köpa, redan nu... Så kvar att köpa är ett litet hemmaapotek, blöjor, bindor etc.

Det finns så väldigt mycket onödigt "som man bara måste köpa", för att vara en bra mamma... Jag blir helt anti! För mig handlar det inte om pengar, har sparat i flera år för mitt första barn, utan om konsumtionshetsen, stressen, kraven: ALLT det här MÅSTE du KÖPA! Massor av onödiga leksaker o inredningsprylar, som bebisen inte kommer uppskatta sina första månader i livet... Jag tror många blivande mammor handlar för att tillfredsställa sig själva!?!

Jag har även tvättat de helt underbara små bebiskläderna, vikt o lagt i lådor. Har städat, flyttat och organiserat om så att vi kan bo, leva o sköta om lille Dani i "mina" två rum... Jag o I kommer ju troligen bo där i 3 månader, tills slutet på maj...

Jag tänker självklart på att det mesta ska vara medflyttbart, medtagbart till Spanien. Köpte t.ex. ett Flexibath, en ihopvikbar badbalja! Om vi köper en spjälsäng blir det troligen en resesäng. Men just nu tänker jag att lille Dani kommer sova hos mig eller i liggdelen till vagnen första tiden...

Vi kommer ju troligen fortsätta vara en "nomadfamilj", några år till, så jag vill inte samla på mig, köpa för mycket onödigt som inte används, behövs som måste flyttas med, magasineras etc. Jag tycker det är ganska skönt att jag inte behöver en massa saker för att känna mig hemma, trygg även om jag gärna skulle vilja ha en fast punkt i livet. Någongång i framtiden...

Inga kommentarer: