9 jan. 2011

Målet - Mammaledighet...

Jag rekommenderar ett inlägg (igen;) på Köpstoppsbloggen, i detta fall ett gästinlägg "vikten av att ha mål och planer" av Oscar. Hans inlägg inspirerar mig alltid. Att fortsätta följa min väg, mitt hjärta, mina drömmar, mina mål, min plan...

Mitt mål sedan jag blev gravid har varit att få spendera så mycket tid tillsammans med lille Dani under hans första år som möjligt. Tillsammans alla tre, mamma/pappa/barn! Efter att ha levt med I på långdistans (Sverige-Spanien) under de senaste 2½ åren önskar jag nu, tillsammanstid. Att få leva ihop: jag, I och lille Dani, som en familj!

Målet att få vara mammaledig är inte helt lätt i min situation, när man driver eget klädmärke, har en egen klädbutik etc. Jag har det enklare än många egenföretagare då jag jobbar som anställd i SMiD (har rätt till föräldrapenning etc.) men det är ju fortfarande komplicerat då jag är den drivande personen bakom mitt egendesignade klädmärke, min klädbutik, mitt företag. Jag hoppas nu jag har löst butiken genom att "hyra" ut den till en annan designer under 2011...

Målet är att kunna spendera 6 månader av mammaledigheten i Spanien, då I kommer jobba under sommarhalvåret, som pilot, precis som förra sommaren. Självklart för att vara tillsammans men även för att kunna leva ett billigare enklare liv. I Spanien har vi bostad, I:s lgh utan hyra eller lån, låga omkostnader och möjlighet att leva ganska bra. Detta gör att vi beslutat att inte skaffa någon bostad i Sverige. Bor hemma hos mina föräldrar tills lille Dani, vi kan resa till Spanien. När det blir får tiden utvisa...

Vart vi kommer att bo, vad vi kommer att göra, hur vårat liv ser ut om ett år. Vet vi faktiskt inte. Efter sommaren kommer I söka pilotjobb, t.ex. i Asien. Jag har sagt att jag följer med honom, vart han än hamnar...

Jag har provkört min dröm, SMiD, men tyvärr så verkar drömmen, att få den att fungera i verkligheten, just nu OUPPNÅLIG... så jag lägger mina "driva eget"-drömmar på hyllan, trycker på pause och börjar ett nytt kapitel i mitt liv där jag, min lilla familj, är fokus...

PS: Läs även tidigare gästinlägg av Oscar då han väldigt intressant kombinerar drömmar, mål med ekonomi, sparande och valmöjligheter.

7 kommentarer:

emmy sa...

hej! så trist att läsa att drömmen är OUPPNÅLIG..! Man vill ju tro att om man vågar satsa på sin grej så lyckas man ALLTID. Men så är det alltså inte.. Själv ska jag tillbaka till jobbet efter ett år hemma med bebis.. verkligheten hinner ikapp. Jag har också en dröm om eget, inte provkörd än men snart...
Fortsätter du att blogga här eller?
Lycka till med allt!

Bella sa...

Yes! Jag kommer fortsätta blogga här, iallafall fram till sista februari då den andra designer tar över butiken. Under mammaledigheten har jag inte bestämt mig. Får se...

Jag kommer fortsätta sälja SMiDs saker i butiken under de kommande året...

Tack!;)

Emma sa...

Ouppnålig JUST NU Är vad jag väljer att läsa. Tänk nu börjar ert liv som familj, så spännande. Det kommer att fungera bra. Jag hoppas att du fortsätter att blogga även efter februari.

Bella sa...

Ja, just nu! Vi får se hur det känns efter mammaledigheten...
Jag har ju några månader att fundera och bestämma mig!

Ja, jag älskar det! Det nya livet, med bebis, familj, nära varandra, tillsammans...

Jag kommer nog ha svårt att sluta blogga, har ju bloggat sen 2006...

Kram

Alex sa...

Det låter som en bra plan. Kommer sakna dig här dock.

Lisa sa...

Låter som en bra plan, och haller med Emma, ouppnaling JUST NU!

Asien later ju hur spännande som helst!

Själv har jag lite svart att känna igen mig själv som inte alls har nagra som helst professionella ambitioner just nu... Men det kanske är normalt!

Och sluta inte blogga. Vi vill följa med pa nya äventyr, vad det än blir.

Kram Lisa

Ps och jag vill definitivt följa ett annat Svenskt/Spanskt par med barn!

Bella sa...

Ja, det är helt normalt! Jag har inte så stora professionella ambitioner just nu heller;) Men att avveckla (om än för 10 mån) det jag byggt upp kräver jobb... 6 veckor kvar sen tar jag "ledigt"!

Jag kanske fortsätta blogga, på mitt sätt, med funderingar o tankar, om framtiden, tvåspråkighet, kulturkrockar, mammalivet...

Kram