24 jan. 2011

Planlösningen gör så att kunderna handlar mer...

Jag läser om Ikeas labyrinter i Aftonbladet. Att deras planlösning gör så att kunderna handlar mer. Nähää? Är det sant? Tur att det finns forskare för detta...

Nån engelsk professor lägger fram sin teori i ny forskningsrapport. Efter att ha läst böcker som Why we Buy eller Buyology är jag medveten och helt övertygad om att alla inköpsställen är väl planerade och genomtänkta. Allt från musiken till ljuset till uppbyggnaden av gångar. Skyltning, prissättning, erbjudanden och reor. Men är verkligen gemene man förvånad? Överraskad?

Precis som alla matbutiker. Det finns ingen anledning till att mjölken finns längst in eller godiset vid utgången? Eller att man i många fall möts av frukt och grönt? Inga (bak)tankar alls.

I SMiDs Butik funderade vi faktiskt på om kunderna skulle ta varvet medurs eller moturs. De flesta tar varvet medurs men det är, enligt forskning, inte positivt då högerhänta shoppar mer moturs, högerhanden har närmare till produkterna. Hoppas jag fick det rätt förklarat nu?;)

Själv älskar jag att ta det extra varvet på Ikea för inspiration. Drömma mig bort en stund! Men jag är väl medveten om genvägarna, om jag har bråttom eller vill till någon annan avdelning. (Man behöver inte ha kompass eller ha världens lokalsinne, det finns skyltar!) Sen tror jag, personligen, största anledning till att många shoppar (lite för mycket) på Ikea handlar om prissättningen, det är billigt! (Som Ullared?)

Känner du dig "lurad" av IKEAs labyrint planlösning? Är du förvånad att handeln, butikerna, försöker få dig handla mer???
(Jag är förvånad att detta kan vara en "nyhet", ett avslöjande, en forskningsrapport...)

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej!

Vilken underbar blogg du har och vad du är inspirerande som följer dina drömmar och ditt hjärta! Härligt!

Bella sa...

Tack! Va kul att du finner den inspirerande...