14 jan. 2011

Söka jobb i modebranschen - tips!

Jag har fått flera jobbansökningar, praktikförfrågor denna veckan. Varje gång förundras jag först över att de hittat SMiD, (vill söka jobb/praktik hos mig), sen över att de inte verkar ha läst bloggen...??? Att de inte gör mer research om företaget de skickar sin CV till. Är mer personliga. Har kollat upp SMiDs "stil" innan de skickar bilder på sina egendesignade blommiga, söta plagg (a la Odd Molly) som portfolio till mig??? (Tror inte man behöver kolla länge på SMiDs hemsida innan man ser att det inte riktigt är min grej)

Så, dagens lilla söka jobb tips: Kolla upp klädmärket ni söker jobb hos. Läs på! Googla! Vad står de för? Hur ser deras kläder ut?
Försök skicka med (välj ut) en portfolio med teckningar, plagg, foton som skulle kunna vara en del av klädmärkets kollektion, passa in hos dem...

PS. Speciellt att de inte läst att jag är gravid. Ska vara mammaledig under 2011. Att SMiD är ett pyttelitet familjeföretag som drivs av mig o min mamma. Om man ska söka jobb på ett litet företag är det ännu viktigare att göra sin research väl. För om jag/vi skulle anställa någon måste personen tillföra något extra. Ha egna idéer. Drivkraft. Erbjuda något som inte jag har/kan/gör...

Inga kommentarer: