15 feb. 2011

Att få barn med en spanjor...

Jag tänkte att jag skulle berätta för er om hur det är att få barn med någon från ett annat EU-land. Hur enkelt eller komplicerat det kommer att bli, rent praktiskt, vet jag inte ännu men nu kan jag berätta om del 1 - Familjerätten

Jag vill faställa faderskapet innan lille Dani föds, för säkerhets skull... samt ansöka om gemensam vårdnad. Eftersom vi inte är gifta och inte bor ihop kommer en handläggare utreda ärendet. De behöver I:s personnummer som jag snällt förklarat att han inte har. Jag skickar hans första 6 siffror (födelsedatum) och hans spanska ID-nummer. De kommer höra av sig med en tid... Jag hoppas det blir innan förlossningen!

Det känns lite konstigt att någon behöver utreda ärendet innan vi kan få en tid. Vi har varit tillsammans i snart 12 år. Sen 1999! Vi har bott tillsammans i Spanien i 5 år. Nu är vi särbo på distans (det är det som komplicerar det hela) men vi kommer att bo/vara tillsammans fr.o.m. barnets födsel. Vart vet vi inte än pga I:s pilotjobb i Spanien och mitt jobb / företag / butik i Sverige;) - Men detta vet förstås inte handläggaren, han har ju bara mitt och I:s namn och (halva)personnr. Vad finns det att utreda, liksom, innan de pratar med oss?

Ja, för en kort stund önskar jag att vi var gifta...
för då behöver man inte förklara, eller?

UPDATE: Nu har vi fått en tid, om två veckor... De undrar om de behöver beställa en spansk tolk;)

3 kommentarer:

Alex sa...

Har aldrig tänkt på familjerätten så förut. Tråkigt om det blir krångligt för er.

Lisa sa...

Oj, det verkar lattare nar man ar gift helt klart. Men inte helt latt anda... Tar tydligen 2-3 manader innan vi kan fa ett svenskt pass. Vet inte om det gar snabbare med ett spanskt kanske.

Bella sa...

Alex: Jag var lite orolig att det skulle bli krångligt så vi funderade på att gifta oss... Det jag vill är att få det påskrivet innan förlossningen för annars vet jag inte hur I skulle klara av den svenska byrokratin;)

Lisa: Oj, flera månader... Vi har bestämt att börja med den svenska delen och ta den spanska sen, när vi är där. Vi får se... Det blir säkert fler inlägg om det här;)