18 feb. 2011

Att få barn med en spanjor...

Nu har vi fått en tid hos familjerätten. Om två veckor.

Jag kan inte låta bli att bli lite irriterad på deras bemötande. De skriver mannens namn, personnummer, address etc - Borde de inte prata om fadern eller pappan? Vi ska ju ändå "fastställa faderskap" som det heter... (Nej, han är visst inte fadern innan det är officellt på papper?)

De undrar även om de behöver boka en spansk tolk. Jag svarar att inte för vår skull, att jag pratar flytande spanska efter 8 år i Spanien. De svarar att de bokar en för deras skull. För att kunna prata direkt med I? Funkar det inte med engelska? Skulle jag "ljuga" för pappan till mitt barn för att få honom skriva på nått han inte vet vad det är? Jag förstår liksom inte varför...

Jag känner mig lite obehaglig till mods. De känns som de dömer oss. Utan att ens ha träffat oss... I vårt fall är det ett planerat önskat barn men om det nu inte skulle vara det. Om jag råkat bli gravid på semestern med en spanjor, borde de inte behandla mig väl ändå? Det är väl bara positivt att fadern i fråga vill skriva på faderskapspapprerna, som görs för barnets skull. För att få veta sitt ursprung. Vare sig föräldrarna kommer leva tillsammans eller ej. Är det nått jag missar? Inte förstår? Varför är de så "negativa"...? Det är ju ändå Sverige 2011 - jag kan inte vara den första som är gravid med någon från ett annat EU-land!

Vi kommer även ansöka om gemensam vårdnad när vi ändå är där...

Jag kanske ska boka en tolk till förlossningen med. I pratar/förstår ju inte svenska...?

PS: Förlåt! Det kanske är graviditeten. Lite "nionde-månaden-PMS-symptom"? Jag tar saker fel, personligt, som påhopp, blir sårad? Jag vill bara ha det fixat innan förlossningen...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Ja, det är onekligen lite konstigt bemötande!! Men de är kanske vana vid andra fall där det inte är lika självklart? Där folk lurar sig till föräldraskap för att sedan kräva föräldrapenning, uppehållstillstånd etc? Men ert fall är ju så självklart, I är EU-medborgare dessutom. Konstigt!
Vi kommer inte ha det problemet eftersom vi ju faktiskt är gifta, ganska skönt att ha det avklarat för allt det administrativa! För är det så krångligt i Sverige måste (??) det ju vara ännu mer komplicerat i Belgien!?
Lycka till!!

Bella sa...

Ja, jag tror också att de tror att han kommer söka uppehållstillstånd etc. Men han är ju som sagt ännu EU-medlem... vet inte vad jag ska tycka o tro... hoppas bara att det löser sig och är klart innan förlossningen om nått skulle hända mig...

Ja, vi har haft funderingar på att gifta oss för att underlätta och nu ångra jag lite att vi inte gjort det. Vi får se...

Kram