5 feb. 2011

Att provocera andra genom att må bra...

Emma kommenterade mitt inlägg "att lyssna på sin kropp" att det kan vara väldigt provocerande att välja ett hälsosamt liv...

Hon har så rätt. Jag tror att jag kan provocera många, både genom att medveten välja bort alkohol, kolsyrat, kaffe etc. och att jag har den kontrollerar över mig själv. Även om det i mitt fall delvis har med min glutenintolerans att göra (äter nästan ingen cafémat, snabbmat, färdigmat, skräpmat etc då det mesta innehåller gluten) Jag vet vad som händer om jag tar ett snedsteg, om jag smakar. Det är inte värt det! Jag kontrollerar alla produkter jag köper, läser innehållsförtäckningen på allt jag stoppar i matkorgen, ALLTID... det är en livsstil!

Jag tror även det kan vara väldigt provocerande att tycka om att städa. Att tycka om att rensa, röja och organisera... Att vilja leva utan för mycket materiella saker. Att inte samla på sig en massa (skräp?). Att våga slänga. Att inte hela tiden önska sig nya saker. Att inte vilja ha mer. Utan att vara nöjd. Med det man har. Självklart har det som hänt I, hans föräldrar, påverkat mig. Att vara tvungen att städa ur någons hem. Skänka bort, slänga någons ägodelar. Att man inte får ta med sig någonting till andra sidan när man dör...

Även lyckliga människor provocerar.
Tyvärr.

3 kommentarer:

Att vara någons fru sa...

Suck. Jag tror att allt kan provocera någon.

Emma sa...

Bra av I! Min I började träna då jag var gravid. Kan det vara hormonellt;-)?

Att flytta utomlands, att överhuvudtaget flytta mycket gör också att man lär sig att inte värdera prylar. Att de kan blir till ett ok. Nu har vi iofs på något mirakulöst vis fyllt halva källaren med skräp (köpte en massa begagnat för att snabbt ha ett komplett hem.) Men vi har genast börja sälja undan / ge bort.
Något har vi lärt oss. (Sa hon som har en 50" TV i vardagsrummet!)

Jag flyttstädade min farmors lght efter hon dog tillsammans med min syster.Det var tungt, trots att hon hade slängt en massa själv redan...

Du...det närmar sig med stormsteg! Vad spännande!

Bella sa...

Ja, börjar få lite smått panik - jag ska bli mamma!!!;)

Bra fråga! En del blivande pappor går väl upp i vikt och får mage...?
Jag är enormt stolt över I, nu gäller det bara att fortsätta, förändra för resten av livet. Den spanska medelhavsdieten kan vara livsfarlig;) (empanadas, frito, patatas fritas etc)

Ja, jag tror det med! När man flyttat mycket, som jag gjort sen jag var liten och bott utomlands och flyttat så vill man ha mindre o mindre grejer. Jag hade en konstig fix idé att jag ville att hela mitt liv skulle få plats i min bil. Nu kommer det bli omöjligt med en bebis (och dess saker)! men nu äger jag inte så mycket... Så skönt!

Det är nog det värsta jag gjort, gått igenom i hela mitt liv och då var det inte mina föräldrars hem...