3 feb. 2011

Gravidtankar - att få barn med en spanjor...

Det börjar sakta men säkert närma sig. Jag tänker mer och mer på förlossningen, att graviditeten faktiskt slutar med att jag ska bli mamma, få barn! Det börjar bli mer verkligt för mig trots att jag inte tror jag kommer att förstå, inse fakta förrän han är här... Det känns ärligt talat lite surrealistiskt trots att jag känner honom i magen, där han (i v.34) sitter i säte...

Jag tänkte försöka fixa det mesta de kommande veckorna. Jag har börjat kolla upp hur det funkar med föräldrapenning när pappan är utländsk. Om han kan föra över sina pappadagar på mig? Vi vill ju ha gemensam vårdnad, trots att I inte är svensk medborgare. Jag vill även skriva på faderskapsspapprerna innan förlossningen, för säkerhets skull...

Vi har bestämt oss för att ge lille Dani mitt efternamn som efternamn och I:s som mellannamn, så att lille Danis namn fungerar rätt i Spanien, med pappans först och moderns efter. (Namnet och andranamnen diskuteras fortfarande;) Jag har börjat fundera över hur det fungerar med dubbelt medborgarskap, om vi fixar den svenska först och gör den spanska delen när vi väl kommer dit till sommaren... (Nån som vet vad man behöver för papper med sig?)

Min to-do lista med saker att tänka på innan lille Danis ankomst börjar bli mer officiella papper och mindre bebiskläder, barnsaker och drömmar...

PS: Det mesta på bebis inköpslistan är inhandlat även om jag bestämt mig vänta med flera saker (bärsele, babysitter, babywatch, babynest, amningskudde, nappflaska etc) för att köpa om/när det behövs. Jag har inte heller köpt nån spjälsäng utan tänker att han sover hos mig eller i liggdelen till vagnen de första två månaderna (i Spanien finns redan en spjälsäng). Häromdagen köpte jag en vagnkudde och en tunn filt (istället för tjockt täcke) och har börjat sy om ett av mina använda mjuka satinlakan till barnvagnslakan. De är ju mindre (än för spjälsäng) så det blir flera av ett enda 90-sängslakan. Perfekt!

Inga kommentarer: