2 feb. 2011

När kommer H&M och familjen Persson granskas?

Jag hade inte tänkt kommentera Uppdrag gransknings program angående IKEA. Men jag undrade redan under förra veckans program varför de inte granskade flera olika "svenska" storföretag (H&M, Ericsson, Volvo) samtidigt. Jämförde?

För jag ställer mig frågan om de flesta (gemene man) vet vilken procent royalties brukar ligga på? I IKEAs fall var det 3 % som enligt programmet gick direkt till Ingvar Kamprad(:s stiftelse). 3% på alla varor i hela butiken! Men vad är normalt? Om man inte jämför så säger ju inte informationen så mycket. Det kanske är mindre/mer än andra... (Vad har andra globala företag för royalties: Coca Cola, McDonalds etc?)

Hur många miljoner/miljarder har de andra storföretagsägarna gömt i skatteparadis?

Under modeveckan i Stockholm skrivs det att modeeliten undrar när Josefsson och gänget ska ge sig på familjen Persson?
Det undrar jag med...

PS. Jag tycker Ingvar Kamprad är en stor inspiration (för alla entreprenörer), hur han har lyckats bygga upp IKEA från ingenting med egna pengar. Och om han är så snål, som han anses vara, så kan jag tänka mig att han göra allt för att spara så mycket som möjligt genom skatteplanering. Hade varit skillnad, enligt mig, om de upptäckt olagliga metoder för detta eller nått annat, värre. Sen undrar jag hur mycket IKEA faktiskt betalar svenska staten genom alla sina anställda, avgifter, skatter, moms, tull på alla varor etc. Ikväll tittar jag på fortsättningen...

UPDATE: Que? Jag har svårt att förstå allt prat om sociala, etiska och moraliska tankar. IKEA har aldrig utgett sig för att vara ett socialt företag. Ikea är inte Sverige! IKEA köper in så billigt de kan i låglöneländer och säljer billigt till kunder över hela världen som borde veta vad de handlar. Jag hade tyvärr inte blivit förvånad om de avslöjades minimilöner, barnarbete, pinsamt dåliga arbetsförhållanden etc i IKEAs fabriker, precis som i andra storföretags fabriker. Jag tycker inte om det, jag håller inte med, men tyvärr så fortsätter kunderna genom sina billiga köp stödja företagen de handlar ifrån...

1 kommentar:

Yo...la madrileña sa...

Hola niña,

Har du också läst IKEA boken? :-) Den ligger på mitt nattduksbord och jag är också ganska impad av Ingmar ;-)

Har inte hunnit läsa din blogg (ingen alls faktiskt) på länge men jag hoppas graviditeten går bra!

Saludos,
La Madrileña