10 feb. 2011

Nytt i min bokhylla...


Google-Koden av Andreas Ekström

Jag googlar, varje dag... Ja, tänk bara att det finns ett ord (företagsnamnet) för att använda deras tjänst... Jag använder blogger: Google bloggtjänst, jag har Gmail, kollar hemsidans besökstatistik via Google analytics, SMiDs Butik finns på Google maps, tidigare använde jag även Google adwords annonser, jag tar ofta hjälp av Google translate när jag översätter, för att inte glömma bort att jag kollar in olika videos på youtube... (I älskar Google earth och Google street view)

De flesta är gratistjänster. En del, som Google Adwords, där man betalar per klick, alltså bara då någon klickar på ens annons... ändå lever Google på sina annonsintäckter? Ja, för jag som gratisanvändare är annonsernas potentiella kund...

GOOGLE - ett av världens snabbast växande företag.

Väldigt intressant och läsvärd bok om sökmotorföretaget Google (universitetsnördar som får en idé och blir mångmiljonärer) sociala medier, marknadsföring, internet, sökoptimering, att tjäna pengar på gratistjänster men även lite kritisk analys om integritet online, att google anpassar sig efter användaren, "vet" vad du skriver, publicerar, googlar etc. Ni har säkert märkt av det?

Vad händer när all världens information blir sökbar och användningsbar?

PS: Kolla in kategorin I min bokhylla här på bloggen om du letar fler inspirerande böcker om entreprenörskap, starta eget företag, sociala medier, personlig utveckling, mode / modebranschen etc.

Inga kommentarer: