18 feb. 2011

Tvåspråkighet - att lära vårt barn två språk flytande...



Inne hos Emma hittade jag den här väldigt intressanta TED-föreläsningen av Dr. Patricia Kuhl angående tvåspråkighet, flerspråkighet, att lära en bebis två modersmål...

WOW! Så intressant... Så enligt henne har man alltså bara 12 månader på sig, egentligen de första 6-8 månaderna om man vill att barnet ska lära sig ljuden från de olika språken innan hon/han börjar prata själv...

Jag och I har bestämt oss för att jag kommer prata svenska med lillen och I spanska. Sen pratar vi spanska med varandra som vi alltid gjort. Nu gäller det bara för mig att kunna hålla mig till svenskan men jag tror att det kommer falla sig naturligare för mig att prata bebisspråk, sjunga etc på svenska...

Det är faktiskt ganska häftigt hur jag redan märker skillnad på hur lillen i magen reagerar när jag pratar spanska med I i telefon (beror säkert på mitt lite mörkare tonläge / gulligare röst) mot när jag pratar svenska med t.ex. mina föräldrar...

Det kommer bli väldigt spännande att följa vårt barns språkutveckling. Vi vill verkligen att han ska känna att både spanskan och svenskan är hans modersmål...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Två- och flerspråkighet är så fascinerande!! Jag har alltid tänkt att om (när, förhoppningsvis nu!!) vi får barn måste O och jag byta språk till spanska. Jag tror att det räcker mer än väl med TVÅ språk hemma när man bor i ett land där det är två (tredje officiella språket tyska räknas inte riktigt) språk till som ska läras in (plus engelska så klart).
Jag var ju iväg i Alperna i 10 dagar med en svensk mellanstadieklass från Bryssel och min kompis som är läraren säger att man måste bestämma sig för skolgången. Den ska helst vara på ett av modersmålen (i vårt fall SP el SV, alltså inte FR) och sedan köra på det och inse att det blir det starkaste språket. Måste kolla upp spanska skolor i Bryssel för jag inser ju att spanska är mycket mer användbart än svenska...
Suck, ibland önskar jag att vi hade flyttat till Spanien eller Sverige istället för tillbaka till Belgien, det kan bli komplicerat med alla språken.

Bella sa...

Jag känner oxå att det räcker med två språk... sen blir väl engelskan det tredje för oss...

Ja, gud skolgången...redan dagis! Vi vet inte vart vi hamnar men troligen blir det Sverige om ett o halvt år lagom till dagis. Men jag håller med, lillen skulle ha mer användning av spanskan... Får se om man kan hitta några barngrupper på spanska, så lillen får några spanskspråkiga lekkamrater...

Om framtiden vet man ingenting så vi får se vad som händer, vart livet tar oss...
Kram