8 mars 2011

Mammatankar - att välja barnnamn...


Kolla in spaniensvenskens barnvagnsskylt med dubbla flaggor!

Så nu har vi tagit det stora beslutet och skickat in namnanmälan till skatteverket. Daniel efter I:s bror, Danis farbror som dog bara 22 år gammal i cancer. Min pappas förnamn och I:s pappas förnamn. I:s första efternamn som mellannamn och mitt som efternamn. Väldigt traditionellt!

Så nu har lille Dani två efternamn så vi även kan skriva in honom i Spanien enligt officiella regler med pappans efternamn först och mammans sen.

Jag trodde faktiskt aldrig jag skulle välja ett familjenamn till mitt barn. Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag aldrig hitta ett bättre argument för ett annat namn än I har för Daniel. Så, jag låter honom välja...

Nästa steg är att fastställa faderskapet, ansöka om gemensam vårdnad och fixa allt med försäkringskassan så jag får ut mammapenning...

Vi har även pratat om dop. Att döpa lille Dani i katolska kyrkan (jag är själv ateist / agnostiker) och jag har nu sagt att om du verkligen vill det så ordnar du allt, betalar, bjuder in den spanska släkten etc. Vi får se om I vill det tillräckligt mycket för att fixa allt utan min hjälp?... he he...

PS. För er som undrar är Dani det vanligaste smeknamnet på Daniel i Spanien. Precis som Danne i Sverige. Jag och I kallar Daniel för Dani!

UPDATE: Den spanska släkten är självklart överlyckliga över namnvalet. De tycker även att lille Dani liknar sin namne Daniel. Jag tycker själv Dani är lik I men även mig t.ex. min ögonform. Vi får se, han utvecklas och förändras varje dag...

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jättefint namn ni valt, och det blir ännu bättre när man vet varför ni valt det. Fint!

Har oxa funderat pa hur vi ska fa ihop efternamnen... Tror inte att var bebis kan heta mitt flicknamn, det är nämligen mitt mellannamn sen vi gifte oss...Och vi vill ju inte att stackarn ska heta Garcia Garcia i Spaninen. Allt är sa krangligt!!

Lycka till med allt det administriva.

Kram Lisa

Bella sa...

I Sverige tror jag barnet får sin mammas efternamn om man är gift?

Barnet måste ha samma efternamn i alla länder va???

Ja, gud så krångligt!

Vi får se om skatteverket godkänner namnet då man bara får ge ett mellannamn om det är pappans/mammans efternamn men eftersom jag just nu är ensam vårdnadshavare vet de ju inte vem pappan är eller vad han heter...

Tack! Det kommer säkert behövas;)
KRAM