16 mars 2011

Mammatankar - boken om mig...


Danis "boken om mig"

Igår när Dani sov hade jag nån timma för mig själv och började planera hur jag ska lägga upp Dani egen "boken om mig". Jag tror jag berättat för er tidigare att jag inte ville köpa en redan färdig då det roliga enligt mig är att göra den personlig. I Danis fall skriva på spanska o svenska, dela upp hans första spanska ord och hans första svenska, berätta om hans spanska abuelos och sina svenska morföräldrar. En av de första sidorna är den här ovan. Med sin pappas flygbiljetter på sin födelsedag och BB-grejerna...

Jag hade även tänkt att göra några specialsidor då det finns flera familjemedlemmar som inte lever längre där jag berättar lite om dem, vad de jobbade med, tyckte om, hur de träffades etc. Sånt som lille Dani kan tycka vara kul att lyssna på om några månader... Jag kommer självklart skapa dessa sidor även för mormor och morfar med enda skillnaden att på fotot håller de Dani. En specialsida för I:s mormor 94 år gammal som vi hoppas hinner träffa lille Dani i sommar. Hon har sagt att hon inte tänker dö förrän hon får hålla sin dotters barnbarn!

Om det är nån som har några roliga tips så kommentera gärna!

Har även skapat en sida för varje månad, en för hans första semester, första jul, första av det mesta då jag tänker att boken ska handla om hans första år...

8 kommentarer:

marika sa...

jätte rolig idé att göra en egen.
speciellt som du säger när ni har två språk i familjen :)
har inga tips dock..
själv kör jag en köpt och klar bok, men får se sen, kanske blir nått roligt personligt foto album (eller flera) i alla fall :)

Bella sa...

Vad finns det för roliga sidor i den färdigköpta? Kanske kan sno några idéer???

Lisa sa...

Jag fixar med en san bok nu, men det är men en bok som handlar om graviditeten. Vad vi gjorde medans vi väntade, kort fran UL, magbilder, vilka som kom och hälsade pa oss, vara första inköp etc. Den skriver jag pa engelska da det är vart gemensamma sprak.

Sen har vi fatt fina böcker, bade svensk och spansk, till när liten är född. Sa jag tror att jag kommer fylla i den svenska och D den spanska. Gillar verkligen den spanska.

Man far berätta hur vi träffades, berätta om graviditeten, hur vi tror att han/hon kommer se ut, födelsedagen, fösta orden pappa och mamma sa, varför vi valde namnet etc etc Det finns ett familjeträd där man klistrar in foton, hur förändrades livet för oss, första orden, första maten, första julen etc etc

Skönt att du mar bättre!!

Kram Lisa

Bella sa...

Jag kommer ha några sidor om graviditeten, ul-bilder etc i den här...

hur vi träffades är ju kul!!!

hur vi tror att han kommer se ut - kanske även personlighet - hur han var som liten... Bra idé!

varför vi valde namnet har jag med!
Tack för tipsen!
kram

Petra H sa...

Det kommer att bli en jättefin bok Bella! Bra idé att göra en egen där ni kan blanda språken.
Min 91-åriga farfar har lovat att hålla sig i liv till i höst... Jag sa till O att vi får planera in ett relativt tidigt Sverigebesök så att han får träffa sitt barnbarnsbarn så fort som möjligt (för ytterligare livsmotivation)! Jag känner att jag bär på så många människors hopp och drömmar, och så många som skulle bli ledsna och besvikna om det inte blev något...
Kram

Bella sa...

Försök att inte tänka på alla andra och koncentrera dig på dig, din kropp och magen!

Ja, jag hoppas verkligen vi hinner komma ner till Spanien. Planerar just nu att åka i slutet på maj...

Annika sa...

Hej, inser at det är ett tag sedan du skrev detta inlägg men jag haller just pa att försöka göra en liknande bok till var kommande son och undrar om du har lite tips pa hur du gjorde boken / rubriker etc?

Tack, Annika (annika.wacker@gmail.com)

Annika sa...

Hej Bella, inser att det var ett bra tag sedan du skrev detta inlägg men jag försöker just nu göra en liknande bok till var kommande son och undrar om du har lite tips pa hur du gjorde boken / rubriker etc? Tack, Annika