4 mars 2011

Modesnack - ett mode för framtiden...

Igår när jag satt o slözappade hade jag den enorma turen att precis slå över till kunskapskanalen när UR samtiden började sända Modesnack - ett mode för framtiden.

Jag satt fastklistrad framför tv:n i två timmar (då lille Dani sov i min famn)...

Intressant blandning talare, både designers, modeföretag, miljö- och naturskyddsverket, forskare och press som pratar om framtidens mode- och textilbransch. Att inspirera, informera kunder till medvetna handlingar och att ta ansvar i användarfasen genom t.ex. hur de tvättar, att skänka bort / sälja / byta de kläder de inte använder, att konsumera tidlöst kvalitets mode som håller längre än en säsong etc. Att se till att modeföretagen uppfyller hållbarhetskrav, tar sitt sociala ansvar och tar medvetna beslut redan i produktionskedjan.

Är dagens kunder beredda att betala mer för hållbara ekologiska produkter? Många gör ju det idag med kaffe, bananer etc men sviker de när de väl kommer till kritan med kläder?

De pratar även om att sex säljer, att den intensiva konsumtionkulturen är svår att förändra, att man behöver inte sluta handla utan kan handla mer medvetet och kanske köpa upplevelser istället som har mindre miljöpåverkan. Nån säger att vi är på väg att gå från en oljebaserad ekonomi till en sockerbaserad... intressant!

Behöver företagsstrukturen förändras?

En representant för H&M var där och pratade om deras satsning på ekologisk mode som tyvärr inte har några stora säljsiffror. Det jag undrar är: går man till H&M för att köpa ekologiskt? Tror inte det... Skulle kanske vara bättre enligt mig om de satsade på socialt ansvar, levnadslön, utbildade kvinnorna som syr, förhindrar barnarbete genom hjälp till skolgång, erbjuder ett mål mat om dagen på fabrikerna etc.

Väldigt intressant var modesnacket iallafall. Gå in och kolla...
Kolla även in kunskapskanalens samarbete med
TED: Världens bästa talare!

PS: Det här skulle jag vilja jobba med! Gärna som helhet, att hjälpa till med samarbeten mellan "modeföretag - produktion - socialt ansvar - hållbarhetstänk - politik" och inte bara för ett företag...
Undra om det finns ett sånt jobb? Vad har man för yrkestitel då?

Inga kommentarer: