28 apr. 2011

Mammatankar - böcker om barnuppfostran...

Jag började skriva ett långt inlägg om varför jag inte tyckte om den upprepande boken "Att växa och upptäcka världen" om olika utvecklingssprång och klängperioder eller varför jag fann den omdiskuterade "Barnaboken" intressant. Full av handfasta kärleksfulla tips & råd samt min delade tro om att nyfödda som skriker är hungriga = såkallad "överlevnadsångest".

Men efter att ha blurrat under flera meningar kände jag att det var ointressant (för er läsare) att ge mig in i en diskussion. Alla har olika synsätt och jag tror alla känner sitt barn och vet bäst själva. Men nu när jag avslutar den 15:de boken börjar jag känna igen mig. De mesta repeteras. Jag har läst tillräckligt! Om det första året. Utveckling. Rutiner. Dygnsrytm. Dagsschema. Skötning. Sömn. Mat. Amning. Aktiviteter. Leksaker.

Mina nära skämtar och skrattar: Så typisk dig, Bella, att vilja bli "expert". Ska du skriva en egen bok nu? Du går verkligen in för det här. Etc.

Självklart läser jag: Vad barnet kan vid olika månader / åldrar - Jämför. Undrar? Sen läser jag i flera böcker att för tidigt födda barn ska anses vara sin beräknad födsel ålder. Inte den verkliga. Här försvinner det roliga med att läsa vad Dani borde kunna vid sin ålder, vare sig det är BF-åldern eller den verkliga. Jag bestämmer mig att sluta jämföra! Dani kan det han kan. Han utvecklas och lär sig i sin egna takt.

Jo, en av böckerna jag rekommenderar är "Barnets första 6 år, handbok för småbarnsföräldrar" av Nina Misvaer.

Tänkte dela in tips och råd i olika inlägg. Hoppas ni finner de lika intressant som jag. Jag skriver mest ned dem för min egen skull...

PS. Nu har jag bara några böcker om tvåspråkighet, flerspråkighet hos barn, den tvåspråkiga familjen kvar att läsa. Självklart kommer det även ett inlägg om detta. Hemma hos oss fortsätter jag prata svenska och I spanska. Mellan oss spanska. Min syster märkte att hon blandande hejvilt: Hejdå chiquitin! Que pasa sötnos! så vi får se om jag lyckas hålla mig till svenskan och inte börja blanda...

Inga kommentarer: