12 apr. 2011

Mammatankar - byt liv med mig...

sa jag till I igår morse. Han tyckte vi delade ganska lika. Lagom. Jag höll inte med. Så under 24 bytte vi. Självklart fortsatte jag amma...

Jag gick t.o.m så långt att jag räknade ut timmarna på dygnet och skrev vem som hade huvudansvaret. Jag vann! Delvis för att jag ammar och sover med lille Dani. I sover i rummet bredvid.

Kl. 06 diskuterar vi vem som ska gå upp med Dani som absolut inte vill somna om. Jag säger att han varit i Barcelona 5 dagar, 4 nätter. Fick sova! Att jag brukar ta morgonpasset (jag är morgonpigg) och att Dani sover största delen av I:s nattpass (I lägger sig aldrig innan tolv) så det är inte riktigt jämlikt. Efter mycket om och men. Säger jag: Vi byter!

I gick upp och lät mig ta sovmorgon. Jag vaknar och istället för att direkt avlösa går jag in i duschen. Äter en långfrukost. Plockar. Sätter på en tvättmaskin. När Dani fått mat går vi ut. Tar en lång promenad. Handlar lite bebiskläder i storlek 62 på rea. Köper fler amningslinnen till mig (har beslutat att köra på amningslinne - vanliga kläder som öppnas fram). Äter lunch på en uteservering i solen. Jag tar hand om Dani (under tiden jag brukar sova siesta). Vi delar på kvällarna. Men jag brukar ta hand om Dani så hjälper I till med att duka, göra sallad, disken och fixar cappuccino (I gör väldigt gott kaffe) till mina föräldrar. Klockan 9.30 är I helt slut. Går och lägger sig med Dani och jag väntar vaken på att Dani ska få mat innan sängdags. Tittar på tv. Läser en tidning. Skriver på bloggen. Plockar.
(för att ni ska förstå skillnaden brukar I vakna och jag gå och lägga mig och sova tre timmars siesta, vilket gör att vi knappt gör nått annat än sover)

Inatt sa I: - Nu förstår jag. Din del är jobbigare... För det handlar inte om milimeterrättvisa. För hur jämför man att han handlar, tvättar, diskar etc. med att jag ammar? Hur jämför man två personers olika sömnbehov?

Jag vet att jag gör mer. Kommer alltid göra mer. Det är sån jag är. När jag har tid för mig. (Efter att ha skrivit på bloggen och svarat på mail.) Kan jag inte låta bli att plocka, städa, tvätta etc. Jag kommer att vara den där mamman som skickar ut I o Dani på en promenad för att få städa!

Till slut handlar det om att ge och få. Vi kom fram till att vi båda mår bättre, har det bättre tillsammans, om jag får sova. För jag blir lätt gnällig, klagar och vi grälar när jag är (över)trött. Varken kul för mig eller honom. Att även han vinner på min "egentid" då jag gärna tar hans hushållsarbete...

Danistatus: Sovandes med I i sängen. Så söta mina pojkar...

UPDATE: Ett råd till er som ska vara hemma själva när pappan jobbar. Be om en stund varje kväll när han kommer hem. En timma (eller två;) för att få duscha, gå på toa, plocka, tvätta, laga mat, gå och handla... kolla mailen, blogga, sova! Bestäm detta innan bebisen kommer: mammans egentid mellan 18-19. Gör det till en vana. Nått du kan se fram emot när det blir lite för jobbigt under dagen. Ja, för bara det att få göra vanliga vardagssaker är jätteskönt (när man är i bebisbubblan)

Inga kommentarer: