30 apr. 2011

Mammatankar - dygnsrytm och rutiner...

Klockan är 07.15. Lördag morgon. Jag gick och la mig vid 23-tiden. Dani fick mat vid 01.30, 04.40, 06.30. Nu sover han förhoppningsvis en stund till med I. Jag fyller i Danis mat & sömnschema. Jag försöker se mönster. Just nu ungefär 8.30, 11.30, 15, 18, 21, 01.30, 04.40. Han vaknar fortfarande två gånger på natten. Jag ger ersättning vid nio och nu på morgonen. Försöker få honom sakta att sluta äta på natten. Förstå att man äter på kvällen och frukost.

Kanske låter helt galet att försöka skapa rutiner med en tvåmånaders men jag har inte bråttom. I sommar vill jag nästan att han ska äta på natten, så han får i sig tillräckligt med vätska i värmen. Men jag försöker få honom att nöja sig med en slurk från bröstet. Sen somna om, själv. Bredvid mamma. Så sover vi bättre båda två.

Jag läste att det är bra om man lär bebisen somna själv. Utan vaggning, famnen, gungning, vagnen, nappen. Att barnet läggs lugna, nästan somnandes, på samma ställe där de ska vakna upp. Så de känner sig trygga. Att barnet kan ligga vaken i sängen en stund. Somna om själv. Dani somnar nu själv nästan alla gånger. I sängen bredvid mig eller i vagnen. Ibland blir han lite övertrött, gnällig. Då söver jag honom i famnen. Flyttar honom sen, sovandes.

Skilj natten från dagen.

Har börjat med kvällrutiner: ge mat, byta blöja, sätta på honom pyjamas, ligga en mysig stund i famnen, sjunga vaggvisa, säger Godnatt Dani, sov så gott. På morgonen tänder jag upp och pussas och säger Godmorgon, Godmorgon!, byter blöja, ger babysmassage, sätter på kläder efter "frukosten". Ensamlek när vi äter frukost, duschar etc. Märkligt att jag låter som min mamma. Härmar de hon alltid sa till mig som liten.

Jo, tillbaka till Dani dygnsrytm och schema. Jag försöker följa hans tider. Utläsa tendenser. Räkna ihop hur mycket han sover? När? Hur länge han är vaken? Skapa ett dagsschema som passar honom. Och oss. Blir en blandning mellan svenska och spanska tider. Han sover långsiesta på eftermiddagen självvalt. Kort stund på förmiddagen. Somnar i min famn på kvällen i tv-soffan. Ligger kvar bland kuddarna tills jag går och lägger mig. Vi samsover!

Mattiderna "borde vara" ungefär var fjärde timma. Eftersom jag delammar har vi gett ersättning på mer eller mindre fasta tider. Danis schema har sett ut ungefär så här: 6, 10, 14, 18, 22, 02 eller 07, 11, 15, 19, 23, 03. Men som jag skrev håller han på att förändras. Han är vaken mer. Sover bort en del mattider. Vaknar. Vrålhungrig. Somnar vid bröstet. Vi får se hur han förändrar sin dygnsrytm nu när han är vaken längre stunder. Jag för mat- och sovschema under en vecka. Har börjat inte ge ersättning under natten, bara bröstet. I får sova...

När Dani är vaken försöker jag stimulera honom med lek och aktiviteter. Mer om det i ett nästa inlägg...

UPDATE: Glömde skriva att jag försöker få rutin på skötningen. Bad en gång i veckan. Insmörjning av babyolja, babymassage varje dag när jag tar av och sätter på pyjamas. Tvätta alla små söta veck. Naglar (jag river). Använder tops för att rengöra naveln, öronen (utvändigt, bakom), näsan (Dani är förkyld) samt torkar ögonen (utifrån och in). Jo, jag glömde nästan, mellan minitårna blir det smutsigt!

UPDATE 2: Läser inne hos Engla om hur hennes 6-månaders tvillingpojkar äter. 07, 10, 13, 15.30, 18. Intressant att läsa kommentarerna om andras matrutiner.

Inga kommentarer: