18 apr. 2011

Mammatankar - Jag läser och lär...

Jag läser, läser, antecknar, funderar, berättar för I...
(update: jag skumläser - antecknar de mest intressanta!)

Jag läste snabbt slut mina första 5 låneböcker och har nu lånat 5 nya. Favorit av de första fem var Katerina Janousch; 12 månader som förändrar livet. Av de nästa: Säkra svar om sömn, mat och den lilla magens behov, Growingpeople.se. Enkel snabbläst bok med konkreta raka frågor och svar. Påminner om tidigare favoriten Nya Bebishandboken 0-1 år, 233 vanligaste frågorna på BVC av Lena Lidbeck Marianne Rydin.

Just nu skapar jag en månadslista med anteckningar per månad. Så jag vet vad jag ska göra, tänka under varje utvecklingsfas...

Funderar över sovrutiner: Vad passar oss? Hur vill vi göra? Hur sover Dani? Tänkte börja fylla i sovschemat man får med i boken (har tagit flera kopior) så märker man nog snart... Dani blir övertrött ibland och får "panik" av att somna. Vill verkligen inte låta honom gråta / skrika sig till sömns. Han får gärna somna i min famn och samsova med mig tills han börjar skolan;)

Funderar över mat: När vi ska börja med smakportioner? Hur vi gör med gluten? (eftersom jag har glutenintolerans!) Recept och idéer för att laga egen barnmat. Matschema: När - Vad? Mattider?

Märker att vi lever efter ganska spanska tider... Bra - dåligt för rutiner?

Bästa "laga egen barnmat"-tipset var att ha en kastrull med kokande vatten bredvid när man själv lagar mat och slänga i det som Dani kan äta. Koka - Mixa! Så får han "samma" mat som vi och vänjer sig vid våran vuxenmat.

Andra tips var att inte jämföra sig med andra mammor / barn. Försök att inte kritisera pappans sätt (ja, jag försöker verkligen...). Slösa med komplimanger, ge uppskattning och betala igen. Ge och få! Gör som känns bäst för er - Hitta ert sätt! Skapa en amningsplats där man har allt nära. Slappna av. Tro på dig själv. Sunt förnuft. Lita på dina instinkter. Skapa trygghet.

Jo, intressant som jag inte visste angående amning. (Oroar mig att Dani inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk.) På 10 min har barnet fått i sig 80-90% av mjölken. Jag kör först det ena, sen det andra. Brukar vara 10-15 min per/bröst. Skönt att veta!

Jag har lärt mig: Köp bebiskläder i likn. färger för enklare tvätt. Man kan inte ha för många kuddar (t.ex avlång kudde = amningskudde), bomullsfiltar, tvätt(kräk)lappar (IKEA), amningskupor. Det är lätt att klä barnet för varmt! Skaffa digital TV! Jag har precis lärt mig läsa tidning, pocketbok med en hand när jag ammar...

Börjar (redan?) fundera lite på dagis, förskolor. Läsa om Montessori, Reggio Emilia, Waldorf etc. Stora beslut som kan förändra, påverka Danis utveckling och framtid...

PS: Jag vet att jag ger mig in på personliga områden. Där alla tycker och tänker olika. Alla föräldrar har sitt sätt. Tyck gärna till, ge mig tips och råd! Jag lyssnar, lär men gör sen som jag anser är bäst, passar mitt barn, oss.

1 kommentar:

Lina Z sa...

Tänkte på smakportioner... Vi började när Emil var 4 månader, testade först med en tesked grönsakspuré för att se om han var intresserad. Oj vad spännande det var, tyckte han! :) Så vi fortsatte ge honom lite, ett par gånger per dag. Gjorde själva och fryste in i miniportioner (iskubslåda är bra, eller miniburkar med lock!). Började ge honom barngröt nån vecka senare, det tyckte han var mumsigt så det fick han morgon och kväll.
Många väntar till 6 månader innan de ger smakportioner, enligt vad jag har läst och hört spelar det ingen roll, bara barnet är intresserat. (Fast det blir det ju kanske inte innan man provar lite, å andra sidan! ;) Barnet kan ju knappast säga till själv, vilket det låter som ibland...)