30 apr. 2011

Mammatankar - Lek och utveckling...

När jag tröttnat på att läsa om vad Dani borde kunna (när han är två månader, 3,4 5 etc). Började jag istället anteckna roliga aktiviteter man kan göra med barnet i olika åldrar. Motorik. Lek och leksaker.

Sånger, ramsor och vaggvisor. Jag fick den silvriga barnkammarboken av min mamma. Försöker minnas roliga rim & ramsor med tillhörande rörelselekar. Tips? Flygplanet. Pendeln. Ridleken. Pussleken. Hoppa, studsa i knäet. Jag har börjat sjunga (falskt) några låtar ur den och Dani studerar mig fascinerad.

Just nu, vid två månader försöker vi få Dani att träna nacken. Han ligger korta stunder på mage och börjar bli riktigt duktig. Lyfter och vänder huvudet från ena sidan till den andra. Sitter hos pappa (första gången I får heta pappa på bloggen) och tränar nacken. Han börjar kunna hålla huvudet ganska upprätt. Balanserat. Tittar mot ljuset. Lampor. Fönster. Har upptäckt sina händer, börja försöka gripa tag i saker. Han förstår samband: Mamma - bröst - mat (väntar tålmodigt). Han lyfter på armarna och kurar ihop kroppen när vi lyfter honom. Så han "passar in" på axeln.

Jag har antecknat lekar som är bra för barnets utveckling. I böckerna finns åldrar men jag skippar dem. Börjar hellre för tidigt. Redan nu. Från boken "att växa & upptäcka världen" tar jag med mig en hög tips på lekar, leksaker och aktiviteter.

Viktigast är att prata med barnet. Kommunicera. I vårt fall jag på svenska, I på spanska. Att berätta vad man gör. Vad som händer. Ställ en fråga, pausa (invänta svar) och svara sedan själv. Studera saker i vardagen tillsammans. Var är lampan?. Härma barnets joller. Härma gester. Härma ljud. Härma djur. Utforska kroppen. Var är näsan? Leka tittut. Härmas. Kurragömma. Barnet tycker om sin egen spegelbild. Färgglad bilderbok med saker som barnet känner igen. Pekbok. Fotoalbum. Bitleksak. Leksak som låter. Skallra. Boll. Badleksaker. Plastburkar. Klossar. Mjukdjur med ansikte.

Jag har antecknat "hjälpa till med hushållssysslor" - min tanke är att tidigt låta Dani vara med i vardagssysslorna. I köket när jag lagar mat. I badrummet när jag tvättar. Så fort han kan får han "hjälpa till", leka med t.ex. kökssakerna. Innan dess sitta med i babysittern eller leka i händelsernas centrum. Titta på, Få vara med! Social aktivitet.

- När barnet vänder bort ansiktet har de tröttnat eller vill vara ifred...

Det står tydligt i flera av böckerna att man ska respektera vad barnet är intresserad av. Låt honom leka på sitt sätt. Uppmuntra när han lyckas. Trösta när han känner sig misslyckad. Distrahera. Förklara. Tala om vart du ska gå. Låta honom komma efter (ta med honom). Visa att du inte överger honom. Acceptera hans rädsla.

Jag läser om barnets psykologiska utveckling. Om arv och miljö. Känslor, empati och självbild. Könsroller.

Sorry om jag låter "dum". Jag är ingen barnmänniska. Älskar barn men har nästan aldrig passat barn som vuxen. Lekte otroligt mycket som liten. Skapade t.o.m en skola för de mindre barnen på vår gata i Brämhult (Borås). Ville bli lärare. Men de senaste åren... Jag börjar nu minnas. Min barndom. Lekarna. Leksakerna. Sångerna. Jag blir som barn på nytt, genom Dani...

2 kommentarer:

Emma sa...

Ja, visst är det häftigt hur man slussas tillbaka till barndomen. :-)

Det där med att hjälpa till hemma kan börja tidigt. O vill "sopa" och ibland lyckas hon faktiskt hjälpa till på riktigt. Som när jag viker tvätt. Då ger hon mig de rena plaggen ett efter ett. Jag hoppas att hennes entusiasm ska fortsätta högre upp i åldrarna ;-)

Anna Malaga sa...

Hejsan,
jag har börjat blogga igen och nu har jag hittat hit.
Grattis till bebisen, som heter likadant som min (Fast min fyller 11 âr snart ;-))
Ha det sâ trevligt i Spanien, ett perfekt land att ha smâbarn i, tycker jag.