21 apr. 2011

Mammatankar - logiska leksaker...

Jag och I var i en barnbutik häromdagen. Jag börjar titta på de enklaste leksakerna till Dani. Jag letar t.ex. efter en bitleksak, en skallra. Hittade en med kyleffekt (man lägger den i frysen) för när Dani får tänder. Men som även är bra i Spanien om det är varmt. Smart!

Jo, till temat. Logiska leksaker. Jag visade badleksaker och I säger men bilar åker ju inte i vattnet. Jag tänker nej men de är ju bara en leksak. I säger att han vill köpa logiska leksaker till Dani. Mormor köpte en hängmobil med flygplan som Dani nyfiket börjar titta på när han ligger på sin filt. I säger som hängmobil med flygplan. Flygplan flyger i luften. Det slutar med att vi köper badfiskar att ha i badbaljan.

Jag tycker om idéen. Men samtidigt funderar jag lite över kreativitet och fantasi: vill försöka vara så öppen som möjligt och låta Dani utvecklas själv, utforskar, upptäcker, hittar sitt sätt - inte begränsa honom med "så kan du inte göra" / "det är fel"...

Häromdagen fick jag ett tips från min kompis Lina. Angående pekböcker (tyckte inte alls om de overkliga konstiga tecknade pekböckerna som fanns). Köpte till slut en med verkliga foton. Jo, till hennes tips: En liten fotobok där man kan sätta i och ta ut foton. På mamma, pappa, mormor, morfar etc. Även köpa vykort på t.ex. djur. Vilken bra idé! Så förändras boken hela tiden och man kan utveckla den efter åldern...

PS. Jag vill försöka hålla nere inköpen av leksaker, prylar. Tror inte ett spädbarn behöver så många (Kan lika gärna leka med t.ex. köksredskapen!?!) Jag vill hellre köpa några få, "rätt", än en massa billiga plastleksaker som bara ligger och skräpar. Min tanke har delvis att göra med att vi inte har någon egen fast lgh utan kommer flytta runt de kommande månaderna...

1 kommentar:

Emelie sa...

Jag håller nog med dig Bella, barn kommer att lära sig vad so är logiskt tids nog men krariviteten är värd att bejaka. Vi tappar så mycket fantasi ändå ju närmare vi kommer vuxenlivet!