16 apr. 2011

Mammatankar - Spanien är inget u-land...

minns du Bella, säger I till mig när jag börjar pricka av listan på saker jag ska köpa till Spanienresan. Vi skämtade om min bror för några år sedan. Då han hade tagit med sig allt från blöjor, välling till barnsäkerhetsprylar till Spanien...

Nu gör jag nästan likadant. Nej, inte riktigt men listan börjar bli lång. Lite för lång... Inga stora grejer (jo, barnvagnen, bilbarnstolen). Inga blöjor, ingen ersättning etc.

Utan t.ex:
Miniapotek (renässans, D-vitamin, vätskeersättning, KOL etc)
Nappar, nappflaskor, silikonsked...?
Bröstpump (liten enkel - För säkerhets skull!).
Helöppningsbara bodys st. 68, 74? (hur stor hinner han bli till oktober?)
Mygg och solskydd till vagnen.
Tunn filt. SJAL! (bra för skyla vid amning och sol/vindskydd)

Måste även fixa innan avresan:
Pass (måste fixa pass när namnet blir klart. Mer krångel!)
Försäkring (barnförsäkring hos Trygg Hansa)
Sjukförsäkringskort.
Spanskt sjukförsäkringskort. Privatvård.
Vaccinering mån 5 i Spanien (Be BVC om papper på vilka).
Be BVC att ge mig info om de kommande månaderna i förväg.

Jag köpte en pekbok häromdagen. Efter mycket letande hittade jag en som hade verkliga foton. Jag vill kunna börja läsa för honom tidigt. I undrade varför jag var tvungen att köpa en svensk. Trött som jag är fattade jag inte det roliga. Pinsamt! Men Dani kan ju faktiskt inte läsa (!) så vi kan ju använda samma pekbok både jag och I. Säga vad saker heter på båda språken...

Om vi skulle åka till Barcelona / Madrid skulle listan vara kortare. Men eftersom vi kommer vara i Cartagena och på La Manga som är mycket "spanskare". Färre internationella märken. Mindre utbud. Vill inte behöva åka runt som en galning och leta saker i värmen (här hemma vet jag vart jag ska leta). Kommer säkert bli en del besök på barnbutiker ändå. Ett besök på IKEA i Murcia är planerat för att köpa skötbädd, handdukar, tvättlappar, kuddar (avlång till amning), barnstol, barnlakan till spjälsäng...

Nått annat jag borde tänka på för månad 3-8? Smakportioner kommer ju Dani börja med i Spanien. Därför letar jag lite info och recept redan nu. Planerar laga egen barnmat...

Shit, det börja närma sig. Vi ska ut i vida världen. Med en bebis. Okej, det är hem till Spanien men ändå. Det känns spännande, lite läskigt...

4 kommentarer:

Lina Z sa...

En av Emils bästa böcker är en som han fick av sin mormor i ettårspresent: en pärm i lite mindre format, fylld med plastfickor i vykortsformat. Hon hade satt in bilder, foton, mm på hälften av sidorna. Sen har vi fyllt på, bytt ut några, osv. En flexibel bilderbok! ;) Han älskar fortfarande att läsa den, och upptäcker nya favoritbilder och nya saker i bilderna ju äldre han blir. De andra favoritböckerna tröttnar han på efter hand, men den här förnyas och fortsätter vara spännande, samtidigt som den också innehåller det gamla välkända. Just nu (1 år & 9 mån) älskar han att titta på bilder av sig själv och av oss föräldrar, så då sätter vi in några såna bilder... Plus nya favoritfigurerna Mumintrollet och Barbapapa. ;) Tidigare var det mer olika foton på djur och fordon (i form av vykort) som var "hetast".

Bella sa...

Jag tänkte faktiskt på det! Skapa en egen personlig pekbok. Bra idé!

Det ska jag skaffa!!! Ta ut lite fler bilder + Vykort... (kan ta med på La Manga, Cartagena, Barcelona, Göteborg;)

Jag tycker om att det är verkliga foton och inte tecknade bilder som knappt ser ut att vara det de ska föreställa... Tyckte knappt om någon av de jag hittade!

Emelie sa...

Men du fortsätter väl att blogga från Spanien? Läser om lite inlägg här inne och kom att tänka på det!

Bella sa...

Ja, det tänkte jag. Kanske inte varje dag men iallafall nån gång i veckan. Behöver säkert skriva av mig angående den spanska släkten;)