20 maj 2011

Mammaledig i Spanien...

Snart blir drömmen verklighet. Jag kommer vara mammaledig 5 (!) månader i Spanien. Föräldraledig utomlands. Allt är fixat. Väskorna nästan packade. Det mesta förberett. Kan knappt tro att vi ska vara där i 5 månader. Hela sommaren...

Vi var på BCV. Dani fick sin 3-mån vaccination. Vi pratade smakportioner och barnmat. Sen undrade hon om vi skulle boka ett nästa besök... i oktober. Så undrade hon hur gammal Dani kommer vara då... 8 mån! Shit, kan inte ens föreställa mig det. Känns så overkligt. Fortfarande. Att jag är mamma nu. Att lille Dani inte alltid kommer vara ett litet knyte som nästan bara sover utan att han kommer växa. Bli stor (större!). Lära sig prata. Krypa. Gå. Börja på dagis...

Jag var förbi min butik. Pratade med Eliza om de kommande månaderna... Det känns fortfarande konstigt. Känns inte som min butik längre. Hon undrade vad som händer sen. Efter december. Jag var tvungen att svara att jag inte vet. För jag vet ärligt talat inte. Jag har inte bestämt mig. ÄN.

Tänkte bara njuta av de kommande 5 månaderna. Vara här och nu. Leva för dagen. Njuta av att bara få vara med Dani. Att kunna ta en paus mitt i livet...

Sen. Då. Bestämmer jag i vilken riktning jag ska gå... Tar de där stora besluten och gör en 5-årsplan. Ja, besluta om vart vi ska bo, vad jag ska jobba med, hur livet ska se ut åren tills Dani ska börja skolan... Bestämma vad som händer med SMiD, min klädbutik etc - Om jag ska fortsätta kämpa eller...

Men först. År 2011. Kapitel 11 - del 2 Mammaledig i Spanien.

PS. Läser att det är väldigt "inne" att vara föräldraledig utomlands. Men för oss är det ju egentligen inte utomlands utan lika hemma som här. Vi har ju t.o.m mer "hem" i Spanien, genom I:s lägenhet. Funderar på att göra iordning ett rum till Dani så han alltid kommer känna sig hemma där,
hos pappa i Spanien...

UPDATE: Lisa kommenterade och jag tänkte jag svarar här: Ja, jag har nog bestämt mig. Att det blir Sverige i framtiden. Mycket pga av min familj. Tryggheten. Men. Det är många andra beslut som måste fattas: Lägenhet? (Vi bor ju hemma hos mina föräldrar nu - köp eller hyra?) Butiken? Om jag ska fortsätta driva SMiD? (har råd, ork, viljan?) Jobb? I:s jobb? Hur länge jag ska / vill vara mammaledig? (Jag har ju alla föräldraledighetsdagarna)

Detta kanske låter konstigt men jag funderade på vad jag skulle göra om jag var ensam med Dani. Vad jag vill - då blir svaret Göteborg alla ggr.

Sen har vi ju mer eller mindre gratis boende i Spanien (I:s lgh) och I har jobb, iallafall under sommarmånaderna så... om jag skulle vilja vara hemma med Dani är Spanien ett mer ekonomiskt alternativ. Här kommer nog det vara jag som jobbar medan I letar pilotjobb... eller så får vi leva som särbo med barn på långdistans under halva året? Näe... inte helt lätt!

Kram på er!
Vi hörs från Spanien (om vi kommer iväg pga vulkanutbrottet)

4 kommentarer:

Lisa sa...

Njut nu av er underbara tid i Spanien, alla 3 tillsammans!

När jag läser vissa inlägg sa känns det nästan som om du bestämt dig för att det är Sverige som gäller sen. Men jag har sâkert fel :) Ska bli kul att följa er hur som helst.

Kram Lisa

Lisa sa...

Vad kul att du svarade! Förstår att det är mycket att tänka på innan ni tar ett beslut. Har I sökt till Air baltic? Många skandinaver jobbar där och flyger fram och tillbaka när de ej jobbar.

Hoppas ni kommer iväg ordentligt! Kram Lisa

Blogs Locos sa...

Det där är så svårt! Jag såg att lilla mini-mini lever i mig igår och bestämde mig då för att jag vill föda i Sverige. Så nu ser det ut som att det blir ett halvår i Sverige. Och det låter ju härligt att flaxa runt hela världen men jag måste säga att det där med resandet, när det inte är semester det handlar om är otroligt slitande. För att inte tala om dyrt. Att vi alls har råd är ju fantastiskt men nu börjar det bli svårt att ha råd med någonting annat. Alls.

Jag önskar dig 5 underbara månader i Spanien. Ska du fortsätta blogga därifrån? *Hoppas*

Petra H sa...

Det låter som en alldeles härlig mammaledighet!! 5 månader är vad jag får sammanlagt... och det i höst/vinterrusket i Bryssel! Det har inte riktigt samma klang ;-)
Det är svårt det där med var man ska bo. jag har en fransk kompis som jobbar och bor här i Bryssel, hennes partner är mycket äldre och bor i Paris. Han talar inget annat språk än franska och skulle inte kunna få ett lika bra jobb här i Bryssel, dessutom blir han pensionär om 6 år. Hon vill absolut inte flytta till Paris och är nu i valet och kvalet ang barn. Ska de försöka skaffa barn även om de bor i olika städer? Om 6 år är det "för sent" för henne att försöka bli gravid... Samtidigt är hon inte säker på om hon vill ha barn alls. Det enda jag har sagt till henne är att vänta inte för länge med ett beslut och ett beslut som du inte ångrar efteråt. Lättare sagt än gjort!
Men du / ni behöver ju egentligen inte fatta ett slutgiltigt beslut än. Naturligtvis är väl besluten om boendet i Göteborg och affären något som måste fattas relativt snart men så länge Dani inte går i skolan är det ju ingen panik när det gäller vilket land. Och man kan ju flytta på sig även när barn har börjat skolan...
Njut nu av ditt lååånga sommarlov och av din lilla familj!
Kram!