27 maj 2011

Mammatankar - barnkläder...


Ljusblatt eller rosa? Spets, virkat, broderat - Typiska spanska finklader. Alternativet är överbarnsliga barnkläder med tecknade figurer... Jag ar inte sa förtjust i den svenska 70-tals barnklädestrenden men detta är värre....

Jag har länge tänk skriva ett inlägg om barnkläder. Som modedesigner funderar jag självklart pa om det är natt för mig: Barnklädesdesigner? Jag har funderat över hur storlekarna fungerar (alltsa hur olika marken mäter t.ex. cm storlek 62) för det skiljer sig natt enorm mellan olika marken. Dani maste redan ha storlek 68 i en del barnklädesmärken trots att han är precis 62cm lang (min lilla tjockis!).

I klagade pa mig nar jag handlade massor av saker för att ta med mig. Mest pa apoteket. Allt finns i Spanien...bla bla bla... Nu angrar jag mig rejalt att jag inte tagit med parfymfria produkter. Mamma far köpa med när de kommer om en manad. Jo, om vi pratar leksaker finns allt och mycket mer i Spanien. Men mer praktiska funktionella (billiga) produkter.

Jag behöver väl inte ens berätta att jag gjorde av med en tredjedel av min föräldrapenning pa IKEA i förrgar?;) Nu har Dani allt* som behövs för de kommande 5 manaderna. När vi träffat alla olika släktingar och fixat allt pappersarbete bär det av till la playa - La Manga!

Det är varmt! (25-32grader) Jag har köpt med mig alldeles för varma kläder till Dani. Mycket är tänkt för svensk sommar sa t.o.m en del bodysar har sa tjockt bomullstyg att Dani blir för varm. Inte ens byxa kan han ha pa sig sa nu lever han i tunna kortärmade pyjamser med korta ben. Strumpor. Köpte söta i marinstil pa H&M. Nej, det blev inget köp pa de spanska barnavdelningarna.

Ja.... nan annan dag far jag val fundera äver det här med att köpa slit- o släng barnkläder. Att köpa billigt massproduktion eller designat och skänka/sälja sen? Att designa och sy egna? att starta ett eget barnklädesmärke - Nej, jag tror det är svart att tjana pengar som jag skrivit om tidigare. Det finns en lag gräns pa hur mycket (lite) man är beredd att betala...

Jag hade en annan idé: Starta en online barnklädesbutik i Spanien. Men vet inte om spanjorerna har "min" stil - tänker import av skandinaviska märken till Spanien?

* Ja, har man nagonsin köpt allt som en bebis behöver? Vart gar gränsen för det nödvändiga. Det man behöver. Det som underlättar vardagen. De dar "lyx"-prylarna (engangsblöjor, tvattservetter) som gör att man slipper allt för manga geggtvättmaskiner.

Det är alldeles för lätt att svepas med i bebisköphysterin. Man vill ju att sitt barn ska ha det bästa men... De bästa är ju jag (mamma) och inte alla dyra spädbarnsleksaker, onödig barnrumsinredning, prylar som inte fyller nan funktion utan bara tar plats etc. Jag försöker halla huvudet kallt och planboken i styr...

1 kommentar:

Emelie sa...

Svårt det där med slit och släng. Jag har satt mig för att handla så mycket som möjligt second hand och vi har redan hittat barnsäng på loppis och tagit fram mina gamla bebiskläder. Förutom detta kommer vi som tur är att få ärva i princip allt man behöver av min syster som fick en liten förra året. Jag kan bli alldeles allergisk mot allt man kan/vill/behöver köpa, samtidigt så är det precis som du säger, att man vill ge sin bebis det bästa och underlätta vardagen. Jag tycker annars att det finns jättemånga fina alternativ i Sverige på fina barnkläder som är både genusneutrala och lite ovanliga (varken ljusblått/rosa eller 70-tal) Inget av det tilltalar mig heller.

Lycka till i hettan!