30 maj 2011

Mammatankar - de spanska släktingarna


Spanska kyrkogardar med gravarna ovan jord.

Sa har vi träffat de närmaste släktingarna, grannarna. De som väntade pa farmors barnbarn. De som älskar oss. De som grater när de ser honom. Grater för att la abuela inte far göra det. Grater för hennes längtan efter barnbarn. Nu är Dani här men inte hon. Inte farfar heller. Eller farbror.

Igar besökte vi kyrkogarden. Vi har inte varit där sen den där dagen för lite mer än tva ar sedan...

La bisabuela (gammelfarmor) är överlycklig. Hon sjunger "cinco lobitos tiene la loba..." för Dani och han ger henne all sin uppmärksamhet. Tittar helt fascinerad pa hennes hand och lyssnar pa hennes höga hesa stämma. Han skrattar - hon skrattar. De är inte ofta man hör henne skratta. Jag springer efter videokameran och filmar när hon inte ser. Sa det blir helt naturligt... Hon försóker fa honom att säga AJO (vitlök) genom att smeka hans läppar - Ajo är vanligtvis spanska barns fórsta ord

I lördags var vi hembjudna pa paella. I star i koket med mostern och lär sig familjereceptet. Jag pratar graviditet, barn och Dani med kusinerna...

Alla kommunicerar mycket mer än jag trodde direkt med Dani. Pratar, sjunger, löjlar sig och skrattar. Dani är i en perfekt period för all uppmärksamhet. Trots alla människor. Ett nytt sprak. Högre ljudvolym. är han lika nöjd och lugn som alltid. Han fortsätter att vara en liten livsnjutare...

De säger: Det är nu han tar in all information. Han spelar in. Han är som en dator. Organiserar alla intryck.

3 kommentarer:

Style and Lounge sa...

Låter riktigt härligt.

Eva sa...

Gud vad roligt för lilla Dani med så mycket uppmärksamhet!

Emma sa...

JAg älskar din blogg, mer och mer för var dag! Har haft fullt upp och läst igen nu. Skrattar igenkännande at saker som "cinco lobitos" som O's farfar alltid sjunger, at hur familjen är och leker jed bebisarna. Jobbigt att ha förlorat sa manga i familjen. Sarskilt tomt nu.

Och ja, det var mycket man aldrig skulle göra när man blev mamma. En annan sak jag har märkt är hur relationer till vänner som inte har barn blir svarare att upprätthalla och hur man dras till andra föräldrar i sin bekantskapskrets. Det lovade jag mig själv aldrig skulle ske...