25 maj 2011

Mammatankar fran Spanien...

Sa sitter jag har hemma hos I i amningslinne och korta shorts med kall gazpacho i glaset. BakgrundsskvallerTV (bara i Spanien kan man kolla pa "rosa hjärt"-program dygnet runt). Dani sover bredvid...

Resan gick över forvantan. Dani sov i taxin och anda tills vi gick pa planet da han fick mat lagom till start. Lugn o glad under flighten (förutom ett geggigt blöjbyte i mellansätet och ny outfit.) Mat lagom till landning och sa sov han hela vagen fran Alicante till Cartagena i mostern bil tills vi svängde in pa I:s gata. Es un santo!

Gammelmormor 94 (sjubarnsmodern) tog Dani direkt och han satt lugn hos henne trots att hon skrek (hon hör väldigt daligt) pa spanska. Släktingarna kommer förbi med glada höga tillrop och pengar i present. Konstig tradition som vid bröllop - Jag skäms när jag far 50 euro (!) i handen...

Igar var vi mer eller mindr tvungna att ga och handla. Tomt kylskap. Vi tankte ett snabbt besök pa El Corte Inglés och sen Mercadona... men vi fastnade storögda pa Curtans barnavdelning. Näe... Spanien är inget U-land. Det finns nästan allt och mer därtill. Mycket gulligull - Ljusrosa spetsar och bebisblatt. Hela barnsrumsmöbler där allt inkl. i ett (barnsäng, skötbädd etc). Men även en del kända skandinaviska märken och dyra märkesbarnkläder...

Onödiga babyprylar hur mycket du vill men de vi sökte: parfymfri allergisäker barnolja, tvättservetter, tvättmedel etc. Nope! Inte ens pa Farmacian... T.o.m I kommenterade hur mycket det luktade parfym överallt. Han som har en "lukta gott" i varje rum, i bilen etc. Det fanns bebisparfym!

Efter ett langt (fylla pa allt) besök pa Mercadona kom vi hem vid 21.00 - utan att ha ätit natt pa hela dagen (förutom lite snacks). I springer iväg och köper Chino med jag försöker amma Dani. Jo - om jag inte äter (kolhydrater), sover bra och tar det nagorlunda lugnt gar produktionen ner direkt.... Tur att jag packade ner NAN i vaskan för vi har inte hittar det heller trots att Nestlé är spanskt???

Dani var nog väldigt trött av alla intryck och sov 6 timmar i sträck, vaknade, suttade bara nan minut (törstig?) och somnade om och sov tva timmar till... (stackars mina bröst - aj aj - skönt att jag köpt en enkel pump) vaknade, at bra och sov tre timmar till... änglafarmor vakade kanske vid sängen?

Imorgon ska temperaturerna ga ner... (Nu är det typ 30 grader - lagom 20 inomhus). Sa da hoppas vi att vi vagar oss iväg pa ett IKEAbesök i Murcia med en lang inköpslista...

PS: FYI (for your information) Pampers heter Dodot i Spanien! Vi köpte Activity som är samma som activefit... Favoritblöjan.

UPDATE: Det är nog första gangen jag bloggar mer personlig om mitt liv i Spanien? Ja, min tanke är att fortsätta blogga, kanske inte lika ofta pga daligt internet men jag funderar pa mer bilder under idéen "vardagsminnen"... Vi far se...

5 kommentarer:

Lisa sa...

Härligt att ni kommit fram och att resan gick bra. Mycket nytt att vänja si vid där nere.

Tror Nestlé är fran Schweiz, det kanske kan förklara bristen pa varor? ;)

Kram Lisa

Emelie sa...

Lycka till i Spanien nu. Skönt att höra att allt har gått bra hitintills!

Kram Emelie

petchie sa...

Åh, vad härligt det låter (ja, förutom bristen på parfymfria babyprodukter och ingen mat). Babyparfym finns i Belgien också och jag tycker att det är helt galet!! Jag menar, bebisar luktar väl jättegott naturligt??
Nestlé är schweiziskt, från Vevey.
Förresten, jag bloggade om spanska barnkläder (privata bloggen) igår ;-)
Ha det så bra i Spanien nu!
Kram

Anna Malaga sa...

Välkomna hit, det lâter som ni har det mysigt!
Spanjorer älskar kemikalier ;)

Eva sa...

Jätteintressant att höra om mammalivet där nere! Så mycket som är annorlunda.