20 maj 2011

Mammatankar - prata med spädbarn...?

Det känns som jag börjar bli mig själv igen... Nu gäller det bara att finna min roll som mamma OCH egenföretagare, modedesigner, butiksägare etc. Jag gick tillbaka i bloggarkiven. Läste feb, mars, april, maj-inlägg. Va glad jag är att jag bloggat för jag har nästan glömt bort hälften. En del dagar, veckor är som dimmor... Men när jag läser, minns jag. Kan följa Danis utveckling...

Min pappa hade tagit kort från de första dagarna hemma som jag inte sett förrän igår. Så jätteliten Dani var. Så sliten (sjuk?) jag ser ut. Så underbart roligt det är att ha kvar bilder. För tiden går så fort... Jag fick även en videokamera så nu ska jag försöka videofilma vardagen.

Dani har utvecklats jättemycket senaste veckan. Snart fyller han 3 månader. Han är vaken största delen av dagen. Sover en längre siesta på eftermiddagen och två kortare stunder på för och eftermiddag. Han koordinerar sina armar och ben bättre. Kan gripa tag efter saker. Tittar och härmas. Svarar gurglandes när man pratar med honom. Ler och nästan skrattar. Han tycker om att sitta framåt i famnen. Tittar nyfiket på allt omkring. Speciellt på lampor, fönster och ljus. Lyssnar och vänder sig efter ljud. Sitter upp själv med stöd i knäet. Han börjar bli så stor, min lille pojk!

Jag tyckte det var lite svårt att veta vad jag skulle berätta för Dani. Överallt står det "prata med barnet" men för mig blev det samma upprepade saker igen och igen. Så nu berättar jag vad jag gör. Förklarar. Berättar vad han ser. Vad saker heter. Vilken färg. Vem. Vad vi ska göra etc... och så har jag börjat sjunga, hålla i hans armar och vifta i takt. Dansar! - I tycker jag "löjlar" mig, vet inte om man interakterar, kommunicerar med bebisar när de är så här små i Spanien? Har för mig att det är lite som "förr i tiden" i Sverige... spädbarn kan man väl inte prata med? men nu när I ser att Dani ger honom respons, svarar, börjar han göra likadant!

PS: Så de här inläggen är mest för min egen skull!;)

1 kommentar:

Yo...la madrileña sa...

Hola,

Har du sett vad som händer i Spanien just nu?

http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com/2011/05/spanjorerna-har-fatt-nog-ny-spansk.html

Saludos desde Madrid,
La Madrileña