15 maj 2011

Spanjorerna med svenska ögon...



Läs mer om skitsura spanjorer hos "Från Madrid till himmelen"

Min kommentar: När jag jobbade på Massimo Dutti borde vi börja kl. 09.00 men de flesta var där vid 10.00 sen åt frukostmacka vid elva. Lunch mellan 14-15.30 och när jag (som självklart kom kl. 08.50) ville gå hem kl. 18.30 (när vi officiellt slutade) var alla kvar minst en timma...inkl. mig! Så jag jobbade mer än alla andra med min svenska effektivitet!

Men nu när jag jobbar i Sverige tycker jag vi fikar hela tiden: Två timmar jobb - fika - 2h- lunch- 2h- fika - 2h -hem men jag jobbar väldigt bra när jag får lite påfyllning...

I tyckte oxå de har rätt! Sen tror jag även svenskarna spenderar tid på FB etc;)


ANNA Nytt under solen kommentar: Det har blivit lite rabalder om klippet här...;) Mânga spanjorer förstâr inte ironin i det hela. Sen kan man ju frâga sig om Hellström inte har fattat att det är delad arbetsdag pâ mânga ställen i Spanien. Kanske inte sâ ofta i Madrig, men lunchen är ju mycket längre än pâ svenska arbetsplatser.
Jag tror att man bara förstâr vad som händer om man har jobbat i bâda länderna, och bâde spanjorer i Sverige och svenskar här nere säger samma sak: spanjorerna jobbar mer, men det är sâ oorganiserat att de fâr mindre gjort. I Sverige är rytmen lugnare, tvärt om vad mânga tror. Spanska föräldrar hade aldrig klarat arbetsbördan om inte morföräldrar och hemhjälp/barnflickor hade funnits.


EmmaSofia kommenterar: Hahaha!

Det är överdrivet och såklart väldigt provocerande för spanjorerna att en guiri driver med dem men det ligger faktiskt ngt i det där! Vi fikar i Sverige men i Spanien upplevde jag mer än i Sverige att det var mer värt att sitta av timmar än att faktiskt jobba under de där timmarna.

Livskvalitén med långluncherna tycker jag känns som håltimmarna i skolan. Man vill jobba undan och inte ha ledigt mitt i. Kan inte njuta om man har halva arbetsdagen kvar. Jag fattade inte hur de kunde ta tre glas vin till lunch (en karaff) och sedan gå tillbaka till kontoret. Inte särskilt ovanligt. Alls.

Att det sedan gick lite segt är kanske inte så underligt.

Och i filmbranschen är det ännu värre. Det är inte ovanligt att teknikerna tar porro-pauser lite då och då. Alltså röker på. Fan vilken moraltantstämpel jag fick när jag tyckte att det där kunde de väl göra då arbetsdagen var slut!


Bella (jag!) svarar: Ja, precis - håltimmar!... en av anledningarna till att jag bestämde mig att flytta hem (inför framtida barn) är just livskvalitéen, att behöva "sitta av" timmar på jobbet när man skulle kunna vara hemma, bara det att veta när man slutar varje dag... Älskar dessutom svenska "flex"-tiden... Detta är faktiskt den största anledningen till att jag inte ser mig i Spanien under småbarnsåren. Vi har ju heller inga svärföräldrar som kan passa Dani!

Petra - Petchies Adventure skriver: Mycket intressant eftersom jag jobbat med många spanjorer här i Bryssel, dessutom var min första chef här spanjorska. Jag har känslan av att ja, spanjorerna jobbar "mer", dvs de är MER tid på kontoret, men sedan är ju frågan vad de gör!? Mina kollegor pratade ständigt i telefon - privata samtal, rökpauser (när jag började jobba på Europeiska Kommissionen 2002 fick man röka på KONTOREN, som tur är ändrades det (2003 eller 2004)!!) och lååånga luncher. Min spanska chef skrattade åt min svenska effektivitet men uppskattade den också. ;-)
Sedan tror jag att spanjorer är mer flexibla, att behövs det så jobbar de många timmar mer än det krävs på pappret. Det ser jag med O som kan sitta hela nätter och jobba om det behövs, samma med en fd kollega. En svensk skulle antagligen säga att "nä, nu är klockan 17 (eller när man nu slutar jobba i Sverige!?) och det jag inte har hunnit med, får jag göra imorgon". Om man nu får generalisera ;-) Självklart finns det undantag på båda hållen.
Överlag kan man säga att nordeuropéerna i Bryssel kommer till jobbet tidigt och slutar tidigt, sydeuropéerna tvärtom. Jag föredrar ju helt klart att gå hem tidigare (trots att jag hatar att stiga upp på morgnarna)!

3 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Det har blivit lite rabalder om klippet här...;) Mânga spanjorer förstâr inte ironin i det hela. Sen kan man ju frâga sig om Hellström inte har fattat att det är delad arbetsdag pâ mânga ställen i Spanien. Kanske inte sâ ofta i Madrig, men lunchen är ju mycket längre än pâ svenska arbetsplatser.
Jag tror att man bara förstâr vad som händer om man har jobbat i bâda länderna, och bâde spanjorer i Sverige och svenskar här nere säger samma sak: spanjorerna jobbar mer, men det är sâ oorganiserat att de fâr mindre gjort. I Sverige är rytmen lugnare, tvärt om vad mânga tror. Spanska föräldrar hade aldrig klarat arbetsbördan om inte morföräldrar och hemhjälp/barnflickor hade funnits.

Emma sa...

Hahaha!

Det är överdrivet och såklart väldigt provocerande för spanjorerna att en guiri driver med dem<men det ligger faktiskt ngt i det där! Vi fikar i Sverige men i Spanien upplevde jag mer än i Sverige att det var mer värt att sitta av timmar än att faktiskt jobba under de där timmarna.

Livskvalitén med långluncherna tycker jag känns som håltimmarna i skolan. Man vill jobba undan och inte ha ledigt mitt i. Kan inte njuta om man har halva arbetsdagen kvar. Jag fattade inte hur de kunde ta tre glas vin till lunch (en karaff) och sedan gå tillbaka till kontoret. Inte särskilt ovanligt. Alls.

Att det sedan gick lite segt är kanske inte så underligt.

Och i filmbranschen är det ännu värre. Det är inte ovanligt att teknikerna tar porro-pauser lite då och då. Alltså röker på. Fan vilken moraltantstämpel jag fick när jag tyckte att det där kunde de väl göra då arbetsdagen var slut!

Petra H sa...

Mycket intressant eftersom jag jobbat med många spanjorer här i Bryssel, dessutom var min första chef här spanjorska. Jag har känslan av att ja, spanjorerna jobbar "mer", dvs de är MER tid på kontoret, men sedan är ju frågan vad de gör!? Mina kollegor pratade ständigt i telefon - privata samtal, rökpauser (när jag började jobba på Europeiska Kommissionen 2002 fick man röka på KONTOREN, som tur är ändrades det (2003 eller 2004)!!) och lååånga luncher. Min spanska chef skrattade åt min svenska effektivitet men uppskattade den också. ;-)
Sedan tror jag att spanjorer är mer flexibla, att behövs det så jobbar de många timmar mer än det krävs på pappret. Det ser jag med O som kan sitta hela nätter och jobba om det behövs, samma med en fd kollega. En svensk skulle antagligen säga att "nä, nu är klockan 17 (eller när man nu slutar jobba i Sverige!?) och det jag inte har hunnit med, får jag göra imorgon". Om man nu får generalisera ;-) Självklart finns det undantag på båda hållen.
Överlag kan man säga att nordeuropéerna i Bryssel kommer till jobbet tidigt och slutar tidigt, sydeuropéerna tvärtom. Jag föredrar ju helt klart att gå hem tidigare (trots att jag hatar att stiga upp på morgnarna)!