10 juni 2011

Hitta tillbaka till mig...


Imaginarium barnleksaker: Den här underbara familjefotoboken spelar in familjemedlemmarnas röster. Vi spelade in gammelfarmor sjungande: "Papa viene con perritos...vovvov?" och hennes röst paminde om la abuela...

I Spanien har man bara 4 manaders mammaledighet. Det betyder att jag skulle börja jobba igen om tva veckor. Det fick mig att fundera pa att jag verkligen borde börja försöka hitta tillbaka till mig. Jag hade tänkt spendera de kommande 4 manaderna i en solstol men även hitta tillbaka till mig.

Ett första steg är att lova er ett inlägg per vecka i Backstage i Modebranschen-stil: Mode. Entreprenörskap. Driva eget klädmärke och klädbutik. SMiD. Framtiden...

Jag följer nagra mammabloggar som startat eget under mammaledigheten och självklart kan jag inte lata bli att fundera pa vad jag skulle starta? Barnkläder: Hur skulle de se ut? Leksaker o barnprodukter: Innovativa nytänkande idéer? Underlätta mammavardagen? Praktiska, funktionella, slitstarka - men det skulle även vara intressant om leksakerna kom med en utvecklingslapp: Hur stimulerar den här leksaken barnet. Jag har läst pa flera ställen att sma barn tycker om kontraster, svart - vitt sa varför är da sa mycket barnsaker i pastellfärger? För mammas skull? Dani älskar geometriska former. svart/vitt - älskar bjälktaket i sommarhuset...

Ja, jag försöker att locka igang fantasin!

Sen sag jag ett intressant pa spanska TVE2 "Mixeur sabores e ideas" (franskt?) där de t.ex. pratade med designerna bakom danska EvaSolo och de sa att de inte "far" köpa nagra köksredskap för att fa igang ideerna, hitta pa och designa de ultimata för EvaSolo istället. Sen sa en kock natt om Japan, den japanska kulturen, designen: "att produkten är klar när man inte kan ta bort mer men den fyller sin funktion". Det passade mitt tankesätt.

Ett roligt tips i en av de spanska modetidningarna var att man kan använda dem och klippa klistra collage med sitt barn. Klippa ut ögon, mun, har etc och skapa egna ansikten. Klippa ut bokstäver och skriva egna ord. Kul!

Läste även en krönika i spanska ELLE: "We surf the internet, we swim the magazines" (amerikansk reklam) om den digitala världen, sociala medier, papperstidningar. Hon skrev att papperstidningen är bäst pa stranden... De pratas faktiskt väldigt mycket om sociala medier pa spansk tv. Speciellt nyheterna: Diskutera vidare nyheten pa varan hemsida, facebook, twitter...

Sa: nu har jag lovat er... Paminn mig gärna om att inte bara vara Danis mamma!

Inga kommentarer: