22 juni 2011

Jag chillar med min bebis i skuggan...

Ja, det är skillnad... pa att njuta av nuet och inte. Att acceptera. Tack för era gulliga kommentarer. De hjälper. Peppar! Jag ska försöka se det fran den ljusa sidan. Inte vara avundsjuk. Känna att det är helt ok, att bara vara.

Dani är inne i en ny fas. Eller sa haller han pa att fa tänder. Eller sa är han törstig i värmen. Han sover iallafall inte hela nätterna längre. Vaknar o äter var 3h. Det var skönt sa länge det varade.

Efter en jobbig mer eller mindre sömnlös natt (Typisk att mjölkproduktionen gatt ner lagom till att han vill äta pa nätterna igen) bestämde jag mig att göra det bästa med en morgonpigg bebis. Ga ut och ta en lang promenad sa länge det är svalt och solen inte gatt upp. Sen sov Dani och jag simmade nagra längder mellan nagra batbojar. Tog en varm dusch. At en lang frukost. Hoppas pa att Dani sover en längre siesta sa jag kan sova med. Just nu sover Dani bara 30min i stöten och da hinner jag knappt lägga mig.

I har svarare att acceptera läget o vill hitta pa saker. Han tar langa strandpromenader medan jag stannar i skuggan pa terassen. Eller framför tv:n. Han vill ga ut o äta. Jag vill inte sitta o amma pa en restaurang en hel kväll.

Dani är verkligen hur lätt som helst att ta hand om. Hör fortfarande min mamma säga att jag inte vet hur det är att ha en bebis. Men. Han är fortfarande en liten bebis som helst vill spendera dagarna vid bröstet. Att jag tycker det är jobbigt att amma offentligt gör det hela inte lättare men nu vagar jag iallfall amma pa terassen. I ett hörn i skuggan. Försöker undvika nyfikna grannar.

I Spanien är bebiser nästan allmän egendom. Ja, helt okända stannar oss pa gatan och fragar, gullar etc. Grannar, som jag aldrig pratat med, kommer glatt ända fram och pratar. Gammelfarmor var noga med att vi skulle följa sägnen sa ingen ger Dani det onda ögat. Mal de ojo, är nagot man tror pa i Spanien, skapar olycka, sjukdom etc. Därför ska man glatt visa upp underverket för hela världen.

Nu ska jag fortsätta chilla med min bebis i skuggan och njuta av att inte ha nagra andra masten än ta hand om honom. Inte bry mig om att behöva tacka Nej till alla roliga trevliga erbjudanden fran vännerna.

Vi far se hur det gar när hela min familj kommer. Nej i sommar blir det ingen sol. ingen strand. ingen bat. inga restaurangbesök (vi har testat 1 gang). Men det betyder inte att jag inte tänker försöka njuta....

UPDATE: Jag har en sjal som jag hänger o döljer vid amningen, jag gör det men känner mig inte bekväm... De flesta vi träffar är I:s familj o vänner. Det funkar bra mitt pa dagen men t.ex. sa vill Dani ligga vid bröstet under 2-3h innan han somnar för natten och här träffas man vanligtvis pa kvällarna, gar ut o äter vid 22.00 - Da är jag helt slut!

2 kommentarer:

Ida sa...

Jag känner igen det där med att inte vilja amma offentligt, fast jag tror att man vänjer sig.

Jag brukar använda en baby filt som jag fäster under bh-banden så att inget syns när jag knäpper upp det som jag har på mig och har babyn under filten när den ammar. Om du tycker att det ända känns för naket så finns det "nursing covers" : http://nursingcovers.com/catalog.php?category=89
Jag tycker nämligen att det är synd om du lever som en "fånge" och tackar nej till allt pga amningen (det kanske inte alls är därför men jag fick det intrycket när jag läste ditt inlägg).

Ett annat alternativ vore att skaffa en bröstpump, så kan du pumpa ur och I kan stanna hemma och mata Dani när du träffar dina vänner.

Jag hoppas att det löser sig och att du vilket fall som helst verkligen njuter av din Spanien vistelse.

Eva sa...

Jag tror att du får ställa dig in på att detta är en fas i livet när det inte blir så mycket nöjen. Det är väl lite drygt att sitta på restaurang och amma mitt i natten? Hur gör de spanska kvinnorna?

Om ett par månader blir saker och ting lättare när Dani börjar med fast mat.