3 juni 2011

Mammatankar - ge barnet trygghet...


Dani har sovit sin första natt i kusinbarnens gamla vagga. Han är som sin mor (mig) och sover som en stock, varsomhelst. Helt underbar egenskap hos ett litet spädbarn...

Jag börjar känna mig tryggare, säkrare i min roll som mamma. Mycket pga av att amningen fungerar men även för att jag nu känner Dani. Jag hör skillnad pa hunger, trötthet, uppmärksamhet. Jag ser t.o.m pa honom att han kissar. Det ger trygghet. I börjar var jag sa orolig att inte kunna trösta honom. Nästan sa jag inte vagade ga ut...

Enda lilla problemet är att I inte längre ger honom flaskan. Det var hans grej. I är tyvärr mindre säker i sin roll da han inte bara kan ge Dani ersättning som han gjorde tidigare. Delvis för att han skapar problem för mig med mina tidsinställda bomber...

Jag fick radet att lära Dani somna själv. Somna om. Pa nätterna nu är det guld värt. Det tog sin tid. Jag läste att det är viktigt att man lär barnet känna sig trygg i t.ex. sängen, barnvagnen, bilbarnstolen. Inte direkt ta upp barnet när det protesterar utan försökte trösta med smek, närhet och ord. Om nu inte barnet skriker eller är hungrigt. Jag började tidigt med att lägga ner honom i sängen bredvid mig och lägga mig nära, sjunga och smeka... Nu kan jag bara lägga ned honom pa natten och han bökar lite men sen somnar han om själv. 3 manader gammal.

Jag läste häromdagen inne hos Marika om filttricket, kuddtricket - att linda om barnet i en filt i famnen eller som jag gjorde, la en kudde under i famnen och sen kunde jag flytta honom pa kudden... Sa vaknar inte barnet när de läggs bort. Jag var även noga med att allt luktar mamma. Nu när vi akte till Spanien tvättade jag t.ex. flera dagar innan och använde sedan alla filtar, kuddar etc i sängen sa när vi kom hit luktade allt i Danis närhet hemma, mamma, tryggt!

Dani sover fortfarande pa en vanlig huvudkudde, väldigt tunn. Den blir som hans lilla egna säng och det bildas sma kanter runt honom. Enda problemet är att han snart börjar bli sa stor att han lär sig vända sig. Därav beslutet att försöka lära honom att sova i sin egna säng, vagga och inte samsova med mig...

I:s kusin som även gav oss den coola gräsliga babysittern kom igar kväll förbi med vaggan ovan. Den är en enkel stalställning som viks ihop och kan tas med. Perfekt när vi snart ska till La Manga. Det vita tyget bildar mjuka kanter istället för spjälor. Jag, som inte är mycket för gulligull är väl inte överförtjust i sänghimmeln, spetsen och de bla rosetterna men men den fyller sin funktion och passar ju ganska fint in i I:s vita ljusa marina hem...

1 kommentar:

Marika sa...

Hej!

Tack ännu en gång för en super bra blogg! Kul att du läser min också..
Jag skulle uppskatta jätte mycket om du kunde ta dig tid att svara på lite fundersamheter ang amning.
Vad var det med din amning som fick dig att ersättning?
Hur gjorde du med amning och ersättning? Amma du innan ersättning?
Hur mycket ersättning drack Dani vid 2 mån ålder ungefär?
Hur länge åt Dani ersättning?
Hur gjorde du för att få igång amningen?
Jag ger idag min tjej Ellie ersättning men vill så gärna bara amma. Men nu börjar jag känna hopplöshet och vill inte de. Det är dyrt och krångligt med ersättning. E ju så lätt att amma bara..
Eller hur känner du? Du verkar tycka de är underbart nu när amningen fungerar.
Kram och ta hand om er!
Marika
P.s det där med delat ansvar... Det är så med svenska killar också. Jag tror bara helt enkelt vi har mer i oss. Vi kan inte se vårat barn ligga i sängen och grina utan att ta upp dem, eller att ge d-vitamin varje dag. Det är därför det är vi som föder dem och är hemma med dem. Mamma är bäst så e de bara :-)
(säger jag som e pappas flicka)